Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Misverstanden en tegenslagen, de scenaristen van FC De Kampioenen konden het zo gek niet bedenken of we kwamen het wel tegen op onze calvarietocht om de Citroën DS5 voor onze redactietrip af te halen. Alsof Murphy ermee gemoeid was. Maar dankzij de hulp van snapper J geraakten we toch tijdig aan onze double chevron. En uitgerekend met dat zootje ongeregeld moest onze kiekjesman naar Parijs? Sacre bleu!

Ontiegelijk vroeg was het die zaterdagochtend, toen de ene redacteur na de andere de carpoolparking in Wommelgem kwam opgedruppeld. Zeker voor de life of the party-redacteurs met slechts enkele uren slaap achter de wallen, de ene al wat meer uitgekaterd dan de andere. Uitgerekend de man met het kroost en dus gemiddeld het minste aantal uren slaap per nacht, onze chef-DRIVR, was de wakkerste en energiekste van de hele bende. Al een espressootje of twee achter de kiezen, Ken?

Bestemming die ochtend: de Lichtstad, vehicle of choice de DS5 Hybrid. Dienstwagen van president Hollande en dus de spirituele opvolger van de presidentiële C6 van Jacques Chirac (zijn opvolger Sarkozy had het meer voor de Vel Satis). Diezelfde C6 ging midden december na een carrière van zeven jaar uit productie, zonder evenwel de op voorhand verhoopte potten echt gebroken te hebben. Met la voiture présidentielle actuelle naar la capitale? Lijkt ons een gepast eerbetoon.

Ligt het aan de combinatie van de glanzend witte kleur en de verduisterde ruiten, waardoor Jean avec le baret meent een prominent iemand te zien passeren, of aan het gedurfde design van de DS5, dat het chauvinistische Fransozenhart sneller doet slaan? We geraakten er niet helemaal uit, maar hoe verder we Parijs binnendrongen, des te meer we opmerkten dat de Citroën ook in de hoofdstad nog steeds nieuwsgierige blikken kon vasthouden. Reden genoeg om de parking op de Rue François Premier in te rijden, ons ongegeneerd naast enkele Astons te parkeren en een eerste balans van de Hybrid op te maken.

De eerste bevinding waar de vierkoppige redactie – en in het bijzonder het duo dat de heenrit op de achterbank doorbracht – het roerend over eens was: president Hollande moet redelijk kort gestuikt zijn. Als hij zich laat rondrijden en nog wat extra bodyguards aan boord heeft, heeft hij het namelijk niet echt breed op de achterbank. Zeker niet wanneer de chauffeur en voorste passagier lange benen hebben – wat bij ons op de redactie wel eens voorkomt. Ook qua comfort zal François toegevingen moeten doen: de achteras mag dan wel een multilink zijn en geen torsieas zoals in de THP, toch is ook daar het credo ‘sportiviteit’ eerder dan ‘comfort’. Not quite a C6. Tel daarbij de ruime en veelvuldig verstelbare voorstoelen, inclusief massagefunctie aan chauffeurskant, en de meest benijdenswaardige plaatsen aan boord van de DS5 Hybrid zijn niet achteraan, maar vooraan.


Grootste attractie van deze Citroën blijft uiteraard het hybride aandrijfsysteem, dat net als in de Peugeot 3008 dezelfde parallelle combinatie gebruikt: een twee liter grote dieselmotor van 163 pk en 340 Nm op de voorwielen, en een 37 pk en 200 Nm sterke elektromotor op de achterwielen, ook hier gevoed door NiMH-batterijen. Opnieuw kun je switchen tussen vier standen: Auto, Sport, 4WD en ZEV. In Auto bepaalt de computer of je op brandstof, elektrisch of beide rijdt en welke wielen er bevoorraad worden. In Sport staan optimale prestaties voorop en werken beide motoren dus samen, terwijl 4WD de grip verhoogt door alle vier de wielen aan te drijven. ZEV (Zero Emission Vehicle) laat je ten slotte toe om korte afstanden tot 60 km/u volledig elektrisch te rijden, mits de batterij uiteraard voldoende opgeladen is.

Net als in de 3008 laat je in de DS5 de schakelaar het meest in Auto staan. Niet alleen omdat Sport nooit echt 200 pk sterk en dynamisch aanvoelt – weliswaar met de kanttekening dat we met vier man en verrassend zwaar fotomateriaal onderweg waren – maar vooral omdat de EGS-zestraps bij elke schakelovergang van de wijs lijkt gebracht te worden. Eventueel kun je manueel met de schakelpeddels tussenkomen, maar ook die bieden niet het rijdynamische vertrouwen waar je in een sportmodus op hoopt. Nee, als je de Hybrid naar waarde wilt schatten probeer je niet overal tussendoor te glippen, maar laat je je beter meedrijven met de Parijse verkeersstroom. Met de voet minder stevig op het gaspedaal geplant in de nauwe straatjes en aan de talloze verkeerslichten in de Lichtstad toont de hybride stand z’n charmes. Vertrekken verloopt geruisloos, de switch naar de dieselmotor iets duidelijker, zonder echt storend te worden.

Aan het einde van onze trip, in La Défense, besloten we monsieur Hollandes keuze voor de DS5 Hybrid tot op zekere hoogte te kunnen volgen. Tuurlijk, er is nog werk aan de winkel om de hybride aandrijflijn tot op hetzelfde niveau als de concurrentie te krijgen en zo comfortabel als een C6 is hij in de verste verte niet. Maar als uithangbord van het 21ste eeuwse Frankrijk kan zijn hypermoderne lijnenspel tellen. En PSA was er toch maar weer als een van de eersten bij om een diesel- en een elektromotor te combineren. En dat getuigt van iets waar het hen vroeger wel eens aan ontbrak: du culot.

[Foto’s: Jeroen Peeters, Pieter Ameye & Ken Divjak]

CITROËN DS5 Hybrid4

Plus Min
+ Met beide voeten in de 21ste eeuw – Ongepolijste aandrijflijn

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel + elektromotor
Aandrijving 4×4, niet-permanent
Vermogen 163 pk (diesel) + 37 pk (elektro)
Koppel 340 Nm (diesel) + 200 Nm (elektro)
Gewicht 1.735 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,6 s
Topsnelheid 211 km/h
Gem. testverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 91 g/km
Prijs 38.285 euro
Fiscale PK 11

Verdict

7 op 10