Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voor alles een toepassing

De zoekfunctie van deze column reageert slecht op het lemma ‘diesel’ en dat is een bewuste keuze. Zolang de zelfontbranders klinken als een traktor en reageren als een verdoofde schizofreen is er niet veel reden om er inkt -of beter- stroom aan te verspillen. Komt daar nog bij dat ik ongetwijfeld een heleboel lezers beledig met deze twee introzinnen en bijgevolg niet anders kan dan wat interessants te vertellen over de roetigste aller bezinevormen met een volle 87 octaan.

Wat volgt zijn de tien geboden der dieselliefhebbers in willekeurige volgorde:

  • Aan wie hebben we de dieselmotor te danken?
    Uitvinder van de motor zonder bougies is de Fransman Rudolf Diesel (1858 – 1913) die op 28 februari 1892 een patent aanvraagt voor een nieuw soort motor. Bedoeling is z’n concurrent Karl Benz roet aan de schenen te leggen met een efficciënter alternatief voor de bezinemotor.
  • Wanneer wordt de dieselmotor voor het eerst ingezet?
    Het eerste prototype sputtert in 1893 aan de gang in een laboratorium van Krupp & Maschinenfabrik (later MAN). De eerste productiemotor ziet het leven in 1898; niet onder de motorkap van een wagen maar aan de band van een bierfabriek in het Amerikaanse St-Louis.
  • Welke personenwagen maakt er als eerste gebruik van?
    Slachtoffer is de Mercedes 260D uit 1936. Met 2600 cc en 45pk haalde hij een top van 95 km/h en een verbruik dat 30% lager lag dan en vergelijkbare benzinemotor. Moeilijker te geloven is dat ook de cabrioversie een diesel meegeleverd kreeg (toen al!).
  • Wanneer wordt de gewone diesel een turbodiesel?
    Het is opnieuw Mercedes die de primeur wegkaapt in 1978 met de oersterke vijfcilinder 300SD. Contradictorisch genoeg was dit model alleen bestemd voor de VS wat Peugeot de kans gaf z’n 604 in 1979 als de Europese revolutie voor te stellen.
  • Wie zit er achter de Commonrail-diesel?
    De medaille voor de hoogste inspuitingsdruk gaat naar het Italiaanse FIAT dat z’n 156 voorziet van een JTD-motor (J voor Jet of straal) en in een act van volslagen waanzin het patent verkoopt aan het Duitse Bosch. Bosch heeft nu geld, FIAT niet.
  • Wie boekt het meeste succes met z’n dieselmotoren?
    Tweede poging voor Peugeot en deze is wel raak; de HDI-motoren liepen sinds 1998 cicra vijf miljoen keer over de toonbank, verpakt als Peugeots, Citroëns en Fords.
  • Welke diesel is het traagst van allemaal?
    Een snelheidsovertreding begaan met een Land Rover Defender Td5 is quasi onmogelijk; met een top van 130 en een optrektijd van drie eeuwen zet u de wekker best een paar uurtjes vroeger.
  • En de snelste?
    Records dateren ondertussen al van 1980 toen ARVW (Aerodynamic Research Volkswagen) Nardò verslond aan 353 km/h met een standaard 2.4-literblok. Vandaag zijn er verschillende modellen die moeiteloos de Duitse 250-begrenzer halen, zoals bijvoorbeeld de Audi A8 4.0 V8 TDI.
  • Welke constructeurs bieden geen diesels aan?
    Zowel Proton, Daewoo, Lexus als Subaru voorzien momenteel nog geen dieselversies in hun aanbod; een oorlogsfeit dat niet lang meer zal standhouden…
  • Waarom kopen Amerikanen alleen benzinemotoren?
    Met Bush aan de macht blijft benzine spotgoedkoop en volgens de Amerikanen perfect geschikt voor hun rijstijl, grootheidswaanzin en lange trajecten. De enige die ooit een dieseloffensief richting States gelanceerd heeft is Mercedes met z’n S 320 CDI… een tragisch verhaal dat herinneringen van 40-45 naar boven brengt…