Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als er ooit een contradictio in terminis was, dan is het wel deze: de Ferrari M3. Gewapend met een arsenaal eclectische onderdelen schuimt dit ontwikkelingsmodel sinds 2000 de straten van het rurale Modena af; een mysterieuze verschijning die zelfs doorwinterde paparazzi laat gissen naar z’n ware identiteit.

Beter dan de 348-imitator meteen te ontmaskeren, onderzoeken we eerst het hoe en waarom van deze voyeuristische blik achter Italiaanse staldeuren. Toen Enzo 61 jaar geleden z’n fabriek in Maranello neerpootte, nagelde hij meteen een aantal vuistregels tegen de muur. Eén: geen pottenkijkers, twee: prototypes worden onmiddellijk vernietigd, drie: het eerste productiemodel verdwijnt in een donkere kelder. Benieuwd hoe il padrone zich vandaag zou voelen aangezien Sotheby’s op dit eigenste moment een reeks tijdloze klassiekers veilt in het innersanctum van de Ferraristi: de Pista di Fiorano.

De nooit bereden iconen gaan terug tot 1940 en omvatten alles van een bloedmooie 412S over de 400ste Enzo tot deze M3; het derde en enige overlevende prototype met een bijzonder verleden. Gebouwd in 2000 hadden de drie M’s slechts één doel voor ogen, namelijk de V12 van de (toen nog onbesproken) Enzo ontwikkelen. Twee jaar voor de officiële persvoorstelling waagde Ferrari het niet een zwaar gecamoufleerd silhouet de baan op te sturen en opteerde voor een onschuldige look die niemand echt kon plaatsen. De 348 leverde de lijnen, de 355 Challenge de mechaniek, achterlichten en dashbord kwamen uit een 360 Modena terwijl de rest met de hand geslagen werd om modificaties te vergemakkelijken. En dan heb ik het nog niet eens over het helse gebrul en onmenselijke voetafdruk van 36,5 cm.

Wie de Italiaanse M3 vandaag op de kop tikt zal waarschijnlijk nooit blijken; de meeste lottowinnaars sturen een vertegenwoordiger met een goede GSM naar dergelijke veilingen. In ieder geval zal de toekomstige eigenaar ongegeneerd langs de groten dezer autowereld kunnen plaatsnemen, èn ze in een dure wolk rubber achterlaten. Wel opletten wanneer de groene keuringskaart in de bus valt: “Being a prototype, the car is not guaranteed by Ferrari; no warranty of roadworthiness is implied or given. Ferrari says it should not be registered for road use”.