Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer de 2PK ten prooi zou vallen aan de lucratieve retro-aanpak; een vermoeiende trend die na Beetle en Mini evenveel voor- als tegenstanders kent. De verjongingskuur gaat op naam van drie Franse ontwerpers die buiten Citroën om aan het 57-jaar-oude icoon begonnen sleutelen. Heiligschennis of ingenieusiteit?

Geen van beide. In mijn ogen ligt het probleem niet zozeer bij de herziene klassieker maar wel bij het hele marketingscenario dat er onlosmakelijk mee verbonden is. Wat er vandaag uitziet als een coole reïncarnatie vervalt snel tot een bijgewerkt productiemodel dat couranter is dan een Signal-tandenborstel. Neem nu de Mini; de .com-site verzorgt 52 landen en predikt het Mini-United-geloof in alle talen. Resultaat? Iedere zogenaamd ‘trendy’ stad verzuipt in de Mini’s, in alle geuren en kleuren.

Een andere bron van ergernis is de gespeeld apathische houding van de meeste constructeurs. Zo pleiten Guillaume Daniel, Julien Lebely en Richard Pedron bij hoog en laag dat Citroën niets van hun plannen wist. Ben ik de enige die bij een zoveelste photoshop overvallen wordt door een benauwend gevoel dat witte konijntes niet onbekend is? Citroën of geen Citroën, het www blijft een ideale manier om gratis haalbaarheidsstudies uit te voeren; onderzoeken die stap voor stap gevolgd worden door een doorwinterd team met dikke wallen onder de ogen. Het zou niet de eerste keer zijn dat merkspecialisten comments posten op sites als deze en zo de algemene consensus proberen te sturen, I kid you not.

Maar laten we geen afbreuk doen aan de Franse prestatie. Deze Citroën Evoqué won een paar maanden geleden de Canadese World Automotive Design Competition; de Grammy’s voor tekenaars als je zo wil. Een puike prestatie die een heleboel Blade Runner-creaties achter zich liet en de pers attent maakte op een eventuele verrijzenis van de Franse publiekslieveling. Of het gebruikte C4-chassis ook over een akker kan zonder een ei te breken? Twijfelachtig, maar op z’n zij leggen moet zekerlukken.