Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Even ter verduidelijking: ik heb noch de pretentie om een techneut te zijn, noch de intentie om er ooit één te worden. Vraagstukken als de koppel/vermogen-puzzel smeken om een hoop opzoekingswerk en creëren meestal meer problemen dan ze oplossingen bieden. Toch; een enthousiaste poging kan nooit kwaad, niet?

Laten we simpel beginnen. Koppel en vermogen zijn aparte entiteiten die rechtstreeks met elkaar in verbinding staan; koppel is een kracht terwijl vermogen de hoeveelheid arbeid uitdrukt. In een motor staat vermogen voor koppel vermenigvuldigd met de snelheid van die motor. Zonder koppel is er dus geen vermogen of output, ondanks het feit dat alle transportmiddelen aan de hand van hun pk’s (kwartetspelen iemand?) gequoteerd worden.

Zo ver, zo goed. Maar wat met die andere kwartetfavoriet, namelijk acceleratie? Acceleratie wordt bepaald door het koppel aan de wielen gedeeld door het gewicht van de wagen in kwestie. Koppel aan de wielen? Inderdaad; die kracht wordt gemeten op een testbank (de ‘rollen’ dus) en is afhankelijk van het motorkoppel èn de versnellingsbakverhoudingen. Zo kan een wagen met een langzaam draaiende motor/lange verhouding/hoog koppel dezelfde acceleratie behalen als één met een sneldraaiende motor/korte verhouding/laag koppel. De koppelsterke motor zal waarschijnlijk groter en zwaarder zijn terwijl z’n koppelzwakke variant sneller zal moeten draaien, daarom meer db’s creëert en ondanks z’n kleinere capaciteit (cc’s) toch een hoger verbruik kan optekenen.

Wie het koppel van een atmosferische motor wil verhogen heeft weinig opties en zal vroeg of laat een turbo of een supercharger moeten installeren om een substantiële winst te behalen. Meer vermogen is anderzijds wel een mogelijkheid die door verschillende denkpistes ondersteund wordt: zowel grotere kleppen/aangepast klepdeksel/’scherpere’ nokken als een hercalibratie van de kleptiming kunnen voor een hogere motorsnelheid en dus meer vermogen zorgen; meteen ook de reden waarom de auto-industrie graag over een (haalbare) vermogenswinst praat. De enige begrenzende factor is de duurzaamheid van de krukas en drijfstangen die de snelheid van de bovenkant (consequent) moeten kunnen volgen.

Is dit alles je even duidelijk als een doolhof zonder uitgang? Probeer het dan eens zo: stap op je fiets, selecteer achteraan een groot tandwiel (klein verzet) en je zal veel energie (vermogen) moeten leveren om snelheid te maken. Optie B is achteraan een klein tandwiel (groot verzet) te kiezen en al de kracht (koppel) die je hebt in de strijd te gooien om diezelfde snelheid te behalen. En neen, ik ben geen health-freak.

Share Button