Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wijlen FIAT-capo Giovanni Agnelli werd zelden bij naam genoemd; kennissen hanteerden het bevoorrechte ‘Gianni’ terwijl de rest van de wereld het vleiende ‘Avvocato’ bezigde. En dat is vreemd. Dubbel vreemd zelfs. Zo was Agnelli ondanks z’n diploma Rechten nooit ingeschreven bij een balie en ten tweede had z’n aura meer weg van een koning dan een ordinaire advocaat. Of kent u nog een ander die een nacht met Jacqueline Kennedy Onassis, een onderhandeling met Qaddhafi en het Craxi-omkoopschandaal zonder kleerscheuren doorstond?

Met fabrieken zo ver als Rusland en Zuid-Amerika had Agnelli –in tegenstelling tot z’n onderneming- alle geld van de wereld. Logische gevolgtrekking veronderstelt een rijkgevulde garage met parels uit het FIAT/Lancia/Ferrari/Alfa Romeo-conglomeraat maar niets was minder waar; l’Avvocato reed meestal zelf en liefst in een zo gedegen mogelijke koets. Niet omdat hij extravertisme verafschuwde, eerder omdat hij in de jaren ’70 net als andere FIAT-topmannen doelwit werd van de Brigate Rosse die Italië in een communistische wurggreep hielden. Wat Gianni zocht was een discrete Italiaan met verborgen kwaliteiten, wat hij vond een Lancia Prisma Integrale Turbo.

Aan iedereen die op dit moment schaamrood op Google klikt, even dit: verman u en doe geen moeite. Er is namelijk nauwelijks iets te vinden over de Prisma Integrale Turbo en nog wel om volgende redenen. Eerst en vooral was de Prisma niet meer of niet minder dan een volkse vierdeurs Delta die in 1982 vrij anoniem gecommercialiseerd werd, en ten tweede heeft er nooit een Prisma Integrale Turbo bestaan. Prisma wel, zij het –zoals gezegd- in kleinere oplage dan z’n vijfdeurs broertje die in 1980 tot auto van het jaar gekroond werd. Integrale ook aangezien de tweeliter uit de topversie alle vier de wielen aandreef. Turbo daarentegen niet maar als er G. Agnelli op je ziekenkasboekje prijkt is alles mogelijk… Filmster Anita Ekberg bijvoorbeeld, of de Delta Integrale-mechaniek in een Prisma.

Zo is het dat er vandaag een dergelijke creatie op E-Bay te koop staat. 176pk sterk en bekleed met een combinatie van zwart leder en grijs Alcantara wacht Agnelli’s trouwe dienstwagen op een nieuwe eigenaar. Volgens bijgeleverde documenten werden de hartoperatie en bijhorende esthetische ingrepen uitgevoerd door niemand minder dan FIAT-specialist Abarth. Een Nardi stuur en pook maken de transformatie compleet en o wat heb ik zin om 8.500€ uit te geven. Zeg nu eerlijk: bestaat er een coolere wagen dan een donkerblauwe Lancia Prisma Integrale Turbo waar l’Avvocato nog mee gereden heeft? Penso di no.

PS1: Tijdens het ochtendlijke research voor dit stukje kwam ik op Wikipedia volgende categorie tegen: ‘Amputees’. Inderdaad; Agnelli had blijkbaar een houten been en liet al z’n wagens voorzien van een aangepaste pedalenset voor gemakkelijker gebruik. Benieuwd of de fiere Italiaan gevleid zou zijn door een vermelding onder ‘amputees’… Waarschijnlijk post-mortum bijgevoegd.
PS2: Tijdens datzelfde research werd duidelijk dat er een Japanner is –hoe kan het ook anders- die z’n eigen Prisma Integrale Turbo in mekaar heeft geknutseld. Foto’s vind je hier.