Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Handig zo’n commentaarfunctie op weblogs als het deze; bezoekers kunnen er hun ei kwijt, hun (on)genoegen uiten of mekaar eens goed in de haren vliegen. Zo deponeerde iemand gisteren volgende stelling: “[…] die asso’s die tot vlak voor het begin nog snel willen ‘voorkruipen’ voor de braaf aanschuivende medemens. Ze begrijpen niet dat ze zo de hele file nog langer maken. Zeker als je bent zoals ik. Onsportief rijverkeer ‘weiger’ ik te laten voorkruipen […]”. Waarvoor een ander volgende repliek veil had: “Oei, ze bestaan nog: zij die niet het ritsprincipe niet kennen.” Maar kennen we het ook effectief, dat ritsprincipe? En wat zegt de arm der wet erover?

Ritsen dateert van eind jaren ’90 en wordt toegepast bij wegwerkzaamheden of verkeerssituaties die het aantal rijstroken verminderd zien uit plaatsgebrek of om de verkeersstroom te vertragen. De ideale ritsbeweging bestaat uit drie fasen zoals opgetekend door het Nederlandse Ministerie voor Verkeer en Waterstaat:

  • [1km] Ritsen begint hier, bij het bord ‘wegversmalling na 1 kilometer’. Weggebruikers op de linkerrijstrook passen hier hun snelheid aan op de weggebruikers van de doorgaande rijstrook.
  • [300m] Vanaf het ‘ritsen na 300 meter’ bord geven de weggebruikers op de rechterrijstrook alvast ruimte. De weggebruikers op de linkerrijstrook laten zich dan afzakken achter de bumper van de auto, motor of vrachtwagen naast hen op de rechterrijstrook. Zo geef je aan elkaar aan dat je je voorbereidt op het ritsen.
  • [HIER] Weggebruikers op de linkerrijstrook rijden helemaal door tot het bord ‘ritsen vanaf hier’. Pas ná dit bord ‘ritsen’. Dit voorkomt voordringen en zo gaat dus ieder op zijn beurt. Eén voor één. Dit geldt dus ook voor vrachtwagens en motorrijders.

Tot zover de theorie, tijd voor de praktijk. ‘Ritsen moet van twee kanten komen’ stelt de campagne, en net daar knelt het schoentje (of beter: het straatje). Rechtsrijders willen liever niet gestoord worden terwijl linksrijders zich verplicht zien rechts in te voegen. Maar wanneer? De een gaat in de ankers bij het bord ‘Ritsen 1km’, de ander nog niet op het verdrijvingsvak. Nochtans stipuleert de nota van de Vlaamse Regering het volgende: “Wie invoegt, doet dat best zo laat mogelijk op de invoegstrook zodat het achterliggende verkeer niet opgehouden wordt (18.12.03)”. Deze regel geldt trouwens ook bij fileverkeer waarbij alle rijstroken maximaal benut moeten worden tot de wegmarkering het niet meer toelaat. Klinkt vrij aannemelijk, toch?