Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Lang bleef de confrontatie uit. Het duurde immers vier jaar vooraleer Giugiaro’s ontwerp werd goedgekeurd. Vier jaar getouwtrek en gekibbel tot Antonio Barravalle – de nieuwbakken CEO van het Italiaanse merk – het groene licht gaf. Maar daarmee was de kous niet af; het concept moest geconcretiseerd worden, de afstellingen bepaald en een typegoedkeuring verkregen. Opnieuw verstreken er maanden tot ik vorige week ein-de-lijk oog in oog stond met het langverwachte eindproduct. Het was een rode, met vier uitlaten en een Ferrari-sticker. Niet dat er iets mis is met zo’n zelfklever… tenzij hij op een Brera JTD in plaats van een rasechte V12 plakt. Een Alfa Romeo Brera diesel met vier uitlaten en een Ferrari-klever, had ik daar twee jaar naar uitgekeken?

Nochtans was er een tijd dat Alfa’s terecht een steigerend paard opgeplakt kregen. Een kleine eeuw geleden bijvoorbeeld, toen Enzo nog Alfa reed en dat paardje als een persoonlijke mascotte beschouwde. Of ook recenter, bij de GTV die vorig jaar uit productie genomen werd. De pers was voor het eerst in decennia unaniem over ‘the mini-Ferrari with a soundtrack to die for’. Ik zou zelfs durven stellen dat Alfa tot dan toe nooit een betere Gran Turismo Veloce gebouwd had. Maar dat was toen en nu is vandaag. En vandaag is er wel degelijk iets mis met de Alfa die een Ferrari probeert te zijn.

De Brera heeft namelijk last van wat men in de volksmond ‘een dik gat’ pleegt te noemen. Waar het prototype van Giugiaro strak en welgevormd was, is het product van Pininfarina plomp en onaantrekkelijk. Ik schrijf ook bewust ‘protoype van Guigiaro’ en ‘product van Pininfarina’ want dat is de constructie die Alfa bedacht om het Vaticaan in het midden te houden. Of Pinifarina zijn collega een loer wou draaien door het ontwerp te verzieken? Wat er ook van zij: de achterkant zet de agressive voorkant regelrecht voor schut. En dan heb ik het nog niet over een 2.4 diesel in het topmodel van een merk dat naar eigen zeggen een cuore sportivo heeft.

Copyright Autoweek.nl