Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

“Dat moet een schrijffout zijn” sneerde ik naar de verkoper, vast overtuigd dat niemand 300.000 kilometer op een SZ zou klokken. “Waarom wel?” antwoordde hij kalm, “de eigenaar heeft er sinds de aanschaf in 1991 jaarlijks 20.000 mee gereden”. Lichtelijk aangedaan kroop ik in de patina cockpit om de realiteit onder ogen te zien: 302.574 kilometer en 900 meter. Als dat geen unicum is voor een Zagato die welgeteld 998 keer gebouwd werd – 648 keer als coupé en 350 keer als cabrio.

Copyright TiZi

De tijdsgeest wil dat jan modaal elke vijf à zeven jaar van auto wisselt ‘om er toch nog iets voor te krijgen’. Maar is dat wel zo’n goed idee? Ben je echt beter af met die superdeal van een gelikte verkoper of doen 20 ruggen gewoon minder pijn als je er maar 10 hoeft te betalen? Voor 10.000€ koop je immers heel wat ruitenwissers, banden en weet-ik-wat-nog-allemaal-stukgaat aan de rossen van tegenwoordig. Is het daarom niet beter om één degelijke wagen in huis te halen voor de rest van je dagen?

“Nauwelijks wereldschokkend” hoor ik jullie opperen, “liefhebbers kopen sinds jaar en dag klassiekers om ze eeuwig te koesteren”. “Volledig mee eens” antwoord ik dan. Een Alfa Romeo GTA, die koop je voor het leven, net als een Integrale of een andere icoon waar je jaren naar uitgekeken hebt. Maar daar gaat het niet om. We hebben het over moderne wagens die je vandaag koopt, dagelijks gebruikt en nooit meer kwijt wil. Kijk bijvoorbeeld naar Paul Frère die in 1991 een Honda CR-X kocht en hem ook in 2006 nog de sporen geeft, dag in dag uit. En ja, 300.000 kilometer later moet de motor gereviseerd, de zetels bijgewerkt en de lak geboend worden. Maar dat is nog altijd goedkoper dan 10.000€ voor een mediocre blik op wielen.

Blijft alleen de vraag waar je de volgende 50 jaar in wil rijden, wat de toekomstige klassiekers zijn en welk model ook in 2056 nog zo hoge ogen gooit als de Alfa Romeo SZ. Mijn gok? De Renault Clio V6 van de tweede generatie. Compact, competent en exlusief genoeg om de tand des tijds succesvol te doorstaan. Maar laat dat u zeker niet weerhouden om uw tijdloze favoriet in de comments te zwieren. Zolang hij maar voor minder dan 50.000€ (quasi) nieuw te krijgen is en dagelijks gebruikt kan worden. Ik ben alvast benieuwd.