Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Duiken er wekelijks nieuwe theorieën op om motoren te roderen (de harde aanpak al gezien?), dan kunnen de procédés om warm te rijden natuurlijk niet achterblijven. Maar wat is het veiligst? Stationair laten warmdraaien? Zonder extra toeren? Of meteen beginnen rijden? Maar met welke belasting? En gedurende hoeveel kilometer?

Laat ons met de hoofdzonde beginnen: onmiddellijk vertrekken met zware belasting (lees: met een aanzienlijk stoot gas). Zowel de vloeistoffen als de metalen zijn ijskoud en krijgen zonder enige voorbereiding een vloedgolf hitte te verwerken. Vergelijk het met een saunabezoek dat begint bij 120°, en je begrijpt wat ik bedoel. In dit soort situaties spelen toeren trouwens een ondergeschikte rol; de schade komt van de zware inspanning beter dan de hoge omwentelingen, net als bij het roderen. Dat gezegd overschrijd ik nooit de helft van de beschikbare toeren bij een koud blok, zelfs niet met een matige gasopening.

Hoe het dan wel moet? Zonder belasting natuurlijk, al verschillen de meningen ook in dat kamp. De consensus bestaat erin dat een onbelaste motor efficiënt en veilig warmdraait. Eigenaars van supersportwagens verkiezen daarom hun trots stationair te laten warldraaien; eerst zonder toeren en erna met 2.500 op de klok, tot de watertemperatuur aanvaardbaar is. Let wel: een normale watertemperatuur betekent niet dat alle vloeistoffen warm zijn. Olie heeft immers een hogere viscositeit dan water, en zal dus meer tijd nodig hebben om grondig op te warmen. Daarom pleit ik ook voor de standaard inclusie van een olietemperatuur- en oliedrukmeter in alle wagens. Tevergeefs natuurlijk, want wie interesseert het al…

Een andere en ietwat controversiële manier van warmrijden is het blippen of korte gasstoten geven bij een koud blok in stationaire toestand. Deze techniek stamt van de racerij (waar de mechanici weinig kans hebben om effectief warm te ‘rijden’) en speculeert op een snelle verspreiding van de olie door het hele blok. Er wordt gezwind warmte gegenereerd en de olie verdunt aan hetzelfde tempo. Alleen spijtig dat niemand er ‘s ochtends tijd voor heeft, laat staan dat de buren ermee opgezet zouden zijn.