Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Gordon Murray is een man naar mijn hart. Niet omdat hij de iconische F1 bedacht (al heeft dat er zeker mee te maken), maar omdat hij gedurende zijn verblijf bij McLaren voor zinnige auto’s als de Smart Roadster opteerde. En daar moet je niet alleen visie maar bovenal karakter voor hebben, net als een verkoopster in een chocoladewinkel… of een cameraman bij KNT-producties.

Toen Murray midden jaren ’90 inzag dat de pk-oorlog niet zou aanhouden, startte hij de voorbereidingen van een milieubewust project dat het typenummer T25 meekreeg (de McLaren F1 kreeg in 1988 T22 opgeplakt). De focus van dat monnikenwerk lag vooral op incentieven om auto’s dankzij belastingsaftrek, parkeervoordelen en minimaal verbruik goedkoper te maken. Tijdens de merkinauguratie van 4 juli jongstleden stelde Murray zelfs dat de T25 zijn aankoopprijs van 7.500€ na vier jaar gerecupereerd zou hebben, wat de kostprijs per kilometer op een vierde van de goedpkoopste, contemporaine Golf brengt.

Maar daarmee is de kous niet af. Murray’s stadsmus wil namelijk de eerste vierwieler zijn die niet alleen groen rijdt maar ook groen geproduceerd wordt. Iets waar de Toyota Prius volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Dust to Dust falikant in faalt aangezien de kwaliteit van het productieproces achterop hinkt. Murray beschrijft zijn MPV-achtige dan ook als “a new class of vehicle. You won’t get in it, sit in it or put luggage in it like a normal car”. Ietwat cryptisch misschien, maar zeker veelbelovend.

Om kosten te drukken wordt de productie waarschijnlijk aan Indië uitbesteed waar de Caparo Group – mede-eigenaar van Gordon Murray Design en hoofdinvesteerder in Murray’s T1-project – lageloonfaciliteiten bezit. Productieversies zullen gebruik maken van een kleine benzinemotor, al zal het de F1-ingenieur worst wezen waarmee je de T25 aandrijft: “You can run it with a fuel cell or reconstituted cockroach wings or whatever you like in the future”.

Gordon Murray Design telt vandaag veertien werknemers waarvan het merendeel ex-McLaren is. Gelukkig voor ons betekent dit dat GMD niet één maar drie projecten aankan, en daar hoort natuurlijk een sportwagen bij. De focus is die van de McLaren F1, het prijskaartje absoluut niet en dat zonder aan stuurplezier of interactie in te boeten. Het gerucht doet zelfs de ronde dat Murray zijn racestunt van 1995 wil overdoen. Toen schreef hij voor het eerst drie F1’s in voor de 24u van Le Mans, en scoorde meteen een eerste, derde, en vierde plaats in de uithoudingsrace. Of de whizz-kid van de F1 er in 2010 opnieuw in slaagt? Here’s hopin’.