Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bezoek de virtuele thuisbasis van Toyota en het wordt pijnlijk duidelijk dat ‘s werelds nummer twee één een probleem heeft: sportwagens. In die mate zelfs dat president Watanabe recent een ‘Committee to cleate intelesting cals’ liet oprichten om het oubollige imago met funky producten te counteren. En of dat de geruchtenmolen op gang gebracht heeft…

Volledig in lijn met de polemiek rond toegankelijke limieten zien de meeste internauten heil in de heropstanding van de legendarische Hachi-Roku, de sportieve Corolla AE-86 die sinds 1983 furore maakt op de bergpassen van Japan. Licht en gehoorzaam geniet de achterwielaangedreven hatcback nog altijd een imago van zen-achtige balans en onklopbare zuiverheid. Zijn aanhang is 25 jaar na datum dan ook groter dan die van het hele Toyotagamma samen, Supra en Celica incluis.

Het Japanse ‘Best Car Plus’ gaat onderhand een stap verder en beweert dat het management de reïncarnatie al goedgekeurd heeft. De nieuwe AE-86 zou 4m lang, 1,7m breed en 1.35 hoog worden terwijl de 120 paarden van de 1.5 via de achterwielen aan de grond worden gezet. Het achterwielaangedreven platform (dat Toyota vandaag niet in huis heeft) zou door de nieuwbakken partner Fuji Heavy Industries (van oa Subaru) geleverd worden. En het gewicht? Dat blijft naar puristische traditie onder de 1000 kilo, net als de prijs die voor Japan op nauwelijks 10.000€ geschat wordt.

Bij wijze van voorbarige celebratie heb ik wat uniek archiefmateriaal over de AE-86 opgeduikeld. Deze twintig jaar oude videobeelden tonen een piepjonge Tsuchiya die – lang voor hij bekend werd – zijn Hachi-Roku een goede work-out geeft op de Japanse serpentines. Veel kijkgenot.

[Met dank aan Best Car Plus voor de impressie]