Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Of traditionele automagazines ten dode opgeschreven zijn? Naar mijn bescheiden mening niet. Maar dan zullen ze er wel alles aan moeten doen om hun lezers en adverteerders te behouden. Met straffe websites bijvoorbeeld, en gewaagde producties. Met scherpe kritiek, en dito duiding. Maar bovenal met passie. Want zoals het nu staat, is de (Belgische) autojournalistiek nog altijd een vak waarin droge feiten primeren. En waarom betalen als diezelfde feiten gratis op het net staan?

Desalniettemin hebben klassieke bladen een duidelijk voordeel over hun internetvariant, namelijk de mogelijk om foto’s in A3-formaat te tonen. Tot vandaag bestaat er immers geen software die hetzelfde gevoel van een strak geproduceerd magazine weet over te brengen. Leesprogramma’s als dat van Winding Road Magazine zijn verre van aangenaam, temeer daar er op het interweb nauwelijks nog gelezen wordt. En om foto’s in A3-formaat te bekijken, heb je vooralsnog een potente negentienincher nodig. Die je onmogelijk op het toilet kan raadplegen.

Het mag dan ook niet verwonderen dat er nieuwe (auto)magazines opduiken die zich op het fotografische aspect concentreren en alles wat geen Rock ‘n’ Roll is achterwege laten. Strak geproduceerd en professioneel ingebonden is elke editie een plaats in de boekenkast waardig, en dat geldt vooral voor het meertalige Intersection Magazine, het Franse Carwash Don’t Walk en het Noorse Carl’s Cars. Slaapverwekkende technologie-artikels zal je er niet in vinden – korte quotes onder vette beelden des te meer.

Om maar één voorbeeld te geven: Carl van Carl’s Cars liet zich op de lancering van de Mercedes S-Klasse uitnodigen, deed zich te goed aan het exclusieve diner om erna de achterbanden van een S600 op te roken – “because I always wanted to do a burn-out in an S-Class”? Artikel af, Hendrix tevreden. En daarom wil ik mijn statement uit de eerste alinea licht herzien: “Maar dan zullen de traditionele automagazines er wel alles aan moeten doen om hun lezers en adverteerders te behouden. Met straffe websites bijvoorbeeld, en gewaagde producties. Met scherpe kritiek, en dito duiding. Maar bovenal met passie, en heel veel Rock ‘n’ Roll”.

[Check de websites van Carwash Don’t Walk, Carl’s Cars en Intersection Magazine]