Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Simply Clever?

Tijden dat de term Skoda met Oostblok, communisme, dictatuur en vodka geconnoteerd worden, zijn ondertussen al lang uit ons geheugen verbannen. De Tsjechische constructeur bouwt eigenlijk budgetvolkswagens, en zelfs dat hoeft niet per se minderwaardig te zijn aan het moederproduct. De eerste Fabia verdween ondanks een zeer succesvol carrière-einde toch van het toneel en werd vervangen door deze nieuwe Fabia. De voorpartij rechtstreeks overgenomen van de Roomster, werd de Fabia een stuk ruimer. De totaallengte groeide naar vier meter waardoor hij zich kan meten met concurrenten genre Clio III, Peugeot 207, Corsa en Grande Punto. Als testmodel werd er geopteerd voor het best verkopende dieselmodel, voor de gelegenheid getooid in het opvallende Tangerine Orange jasje. Maakt de constructeur uit Tsjechië z’n beloftes waar? Een test.

Driepitter

Onder de kap bevindt zich de gekende kleine driecilinder diesel. Het opschrift ‘TDI’ verwijst traditioneel naar trillingen, overmatige decibelproductie en een rauw karakter en daar ontsnapt ook deze nieuwe Fabia niet aan. Met een halve draai aan de uitklapsleutel wordt de kleine brompot tot de orde geroepen. Daar draait hij dan, tachtig paarden en 200 Newtonmeters. Op papier zeker genoeg om deze 1130 kilo over de meest uiteenlopende paden te sturen. Nul tot honderd in een dikke dertien seconden en een top van 172 km/u zijn gemiddelde waarden en voor de meeste mensen dan ook acceptabel.

Toch moeten de hogere regionen van de toerenteller vaak opgezocht worden; de 1.4 TDI kent een serieus potje indolentie onder de 2000 toeren. Onder de 1750 valt er zelfs helemaal niets te beleven. Goed voorbereid terugschakelen en het euvel is verholpen; het beloofde potentieel blijkt eens voorbij die zone van de waarheid wel degelijk aanwezig. Nog een leuk extraatje: onder volle belasting produceert de driepitter zelfs een aangenaam kabaal, luid maar enigszins karaktervol.

De manuele vijfbak schakelt sec en voldoende snel, maar de pook mist voeling. Voorts is het rooster niet te breed en de bakspreiding voldoende kort om het beste uit de motor te halen. Tegen 130 km/u draait de driepitter een ronde 3000 toeren en dat hoor je dan ook.

Een drankprobleem kent deze Fabia alvast niet. Wij verstookten tijdens deze test gemiddeld 5.8 liter per 100km, wat perfect gangbaar is in deze klasse.

Weinig inspirerend

De zitpositie is erg hoog, wat de beoogde doelgroep alleen maar zal toejuichen. Ook de ophanging concentreert zich voornamelijk op het comfort van de inzittenden en kent een erg zachte en progressieve veerkarakteristiek met goede demping. Ja, zelfs verrassend goed voor een V.A.G-product.

Deze combinatie van hoogbouw met zacht onderstel gaat – hoe kan het ook anders – ten koste van sterke rolneigingen. De koets gaat in snel genomen bochten danig overhellen en triggert bij abrupte koerswisselingen het gele alarmLEDje. Dit optioneel stabiliteitsprogramma is gelukkig niet echt nodig, aangezien het chassis steeds naar onderstuur neigt, ook aan hoge snelheden met een linksvoetige tik op het middelste pedaal. Allemaal weinig inspirerend, wel veilig. De gripgrens ligt hoe dan ook voldoende ver, met dank aan het fraaie optionele zestienduimsschoeisel.

Het rationele brave imago van Skoda wordt dus perfect vertaald in éénzelfde rijbeleving: geen stuurmansauto maar gewoon een degelijk en goed apparaat, zonder meer.

Ruimte en degeljkheid

Aan de binnenkant wordt de Fabia gekenmerkt door een degelijke afwerking en materiaalkeuze waarop je in deze wagenklasse jammer genoeg niet altijd getrakteerd wordt. De optionele sportstoelen beschikken over een zitkussen met geïntegreerde bovenbeenondresteuning en verschaffen voldoende zijdelingse steun. Overal heersen Vokswagen invloeden: stuurkolomhendels, verlichtingsunitbediening, deurpanelen, radiotoestel… allemaal Wolfsburg ten top en noem dat gerust goed.

De Ambiente tellerpartij wordt omringd door een zilvergrijs randje, oogt eenvoudig, kent groengetinte verlichting en beschikt over een monochroom lcd-boordcomputerschermpje. Het handschoenvak bestaat uit twee delen en kent twee aparte klepjes.

Toch ondervinden we her en der Skoda’s besparingsdrift: zo zijn de deurklinken uitgevoerd in wel heel goedkoop ogend grijs plastic en kennen de drie knoppen van de Climatic klimaatregeling een beschamend etiket ‘acceptable in the eighties’ mee.

De binnenruimte is zeer royaal en garandeert alle vier de inzittenden voldoende hoofd- en beenruimte. Ook de koffer doet het goed: met een minimale inhoud van 300 liter staat de Fabia bovenaan in het segment.

Snuisteren in die optielijst…

De Fabia beschikt over een relatief bescheiden basisuitrusting en laat deze desgewenst uitbreiden door de lange optielijst de bovenhand te laten nemen. Zo kent het middenste uitrustingsniveau Ambiente onder meer de volgende opties: brillenhouder in de dakhemel (15€), gordelverklikkerlampje (30€), elektrische buitenspiegels (170€), plafondlampje achteraan (40€), radiovoorbereiding 4LS (100€), opbergruimte onder voorzetel (20€), derde hoofdsteun achter (30€)… Stuk voor stuk zaken die bij vele concurrenten wel standaard zijn, toch zeker op het middenste niveau. Typisch Skoda werden alle optieprijzen ook erg laag gehouden. Zo kost de Radio-cd-mp3 ‘dance’ slechts 320€, de cruise-control 200€, zetelverwarming 189€, het alarmsysteem 215€, het elektrische schuifdak 550€ enz…

Wat prijszetting betreft, heeft Skoda nog altijd het recht zich de goedkoopste van de (voorlopig vijf) viermeterauto’s te noemen. De tachtig paarden sterke Ambiente versie zonder partikelfilter kost in ons landje minstens 14.840€, met de deeltjeskiller wordt dat 15.490€. Zowel Fiat, Opel, Renault als Peugeot doen daar nog een schepje bovenop.

Ons oranje testmodel werd zo rijkelijk voorzien van allerhande opties dat het standaard Ambiente prijskaartje al gauw omgetoverd werd in een goede 18.700€ en dat is behoorlijk veel voor een merk dat zich als budgetvolkswagen profileert. Belangrijk is dat een manuele airco op de Ambiente standaard is; iets wat de gelijkaardig uitgeruste concurrentie veelal moet missen.

Conclusie

Braaf, saai, degelijk, gewoon, burgerlijk, stijf…het zijn allemaal adjectieven die bij deze Fabia passen. Of het erg is om als een grijze muis door het leven te gaan? Voor de traditionele Skoda koper alvast niet. De Tsjechen mikken immers in eerste instantie nog steeds op de homo rationalis.