Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

“Belgium has a really, really cool numberplate. Perfect size and proportion, winningly minimalist letter/number combo and all printed in a slightly racey red with a matching border”. Dat is het verdict dat Richard Porter – evo-columnist en drijvende kracht achter het satirische SniffPetrol – voor ons kenteken veil had, ook al trok hij de Denen in de eindsprint naar de coolste EU-plaat voor. Had hij geweten dat je vanaf 620€ eenderwelke combinatie van vijf of zes karakters (afhankelijk van beschikbaarheid) kon samenstellen, had hij misschien anders gepiept. En zo zijn er nog een hele reeks andere bepalingen die het metalen schijfje met koninklijke zegel tot een interessant gespreksonderwerp promoveren.

Het Belgische kenteken verscheen – in zijn huidige vorm – voor het eerst anno 1951 en bestond tien jaar uit één letter gevolgd door vier cijfers, van 1962 tot 1971 uit twee letters gevolg door drie cijfers, tussen 1971 en 1973 uit drie cijfers tússen twee letters om in 1973 op het huidige systeem van drie letters en drie cijfers over te gaan. Bij gebrek aan beschikbare combinaties zal die standaard in 2008 omgevormd worden tot drie cijfers gevolgd door drie letters (omgekeerd dus) terwijl de nieuwste Q- en Z-platen het Europese systeem van zwarte letters op een witte achtergrond al gebruiken. Waar die letters voor staan, ontdek je hieronder:

HOF-kentekenplaat:
enkel een cijfer (bijvoorbeeld ‘1’) voor leden van het Koningshuis
A-kentekenplaat:
rode letter ‘A’ gevolg door een rood cijfer voor gezagsdragers
E-kentekenplaat:
rode letter ‘E’ gevolg door een rood cijfer voor regeringslieden
P-kentekenplaat:
rode letter ‘P’ gevolg door een rood cijfer voor politici
EUR-kentekenplaat:
blauwe letters met gele sterretjes rond EUR voor de Europese Gemeenschap
EUROCONTROL-kentekenplaat:
blauwe cijfers en letters gevolg door .EURO voor de luchtvaartveiligheid
CD-kentekenplaat:
groene letters CD gevolgd door een letter-/cijfercombinatie voor diplomaten
TRANSIT-kentekenplaat:
witte cijfers en letters op een rode achtergrond voor tijdelijke inschrijving
M- & W-kentekenplaat:
zwart op geel voor motorfietsen en drie- of vierwielers met motor
O-kentekenplaat:
begint verplicht met de letter ‘O’ voor oldtimers
Q- en U-kentekenplaat:
voorbehouden voor aanhangwagens met laadvermogen 750kg +
TX-kentekenplaat:
gereserveerd voor taxi’s
Z-kentekenplaat:
voorbehouden voor handelaars
ZZ-kentekenplaat:
voorbehouden voor proefritten zonder parkeerstops
MILITAIRE-kentekenplaat:
bestaat uit een witte achtegrond, een Belgisch vlagje en zwarte cijfers
NIET TOEGESTAAN:
driemaal nul of letterwoorden van Belgische politieke partijen

Rest er mij alleen nog te vermelden dat het Belgische kenteken aan een persoon verbonden is beter dan aan een wagen (zoals bijvoorbeeld in Nederland het geval is), en te waarschuwen voor de 6.000 voertuigen die bij ons een CD- of Corps Diplomatique-kenteken voeren. Volgens de Belgische wetgeving zijn de voertuigen van diplomaten of consulaten namelijk een extensie van het land in kwestie en bijgevolg niet onderhevig aan de vigerende verkeerswetten. Lauerette Onkelinx zag zich vorig jaar dan ook gedwongen om in Het Nieuwsblad toe te geven dat de diplomatieke onschendbaarheid nagenoeg onbegrensd is. ,,Op geen enkele manier kan een diplomaat in ons land strafrechtelijk vervolgd worden, wat ook de ernst van het misdrijf is. Zelfs voor een dodelijk verkeersongeval kan een diplomaat niet aansprakelijk worden gesteld, ook niet burgerlijk. Dat laatste betekent dat hij ook de schade aan de slachtoffers of nabestaanden niet moet vergoeden.” Opletten dus.