Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zien en gezien worden, daar is het de Italianen sinds mensenheugnis om te doen. Ter bewijsvoering toon ik vandaag een schitterende plaat van William Klein met de Romeinse Piazzale Flamionio als onderwerp, inclusief vervoersmiddelen. Laat je fantasie de vrije loop en het poserende bruidspaar linksachter hoort bij de vroege Cinquecento terwijl het koppel op de rechterscooter danig onder de indruk is van Il Macho vooraan in beeld. Die zit dan ook nonchalant op de coolste Lambretta aller tijden, en wel eentje die vandaag gemakkelijk 12.000€ opbrengt. Hoog tijd voor wat inzicht in dit stukje Italiaanse folklore.

De legende wil dat buizenfabrikant Fernando Innocenti op de ruïnes van zijn platgebombardeerde fabriek een visioen krijgt van persoonlijk en betaalbaar transport. Lambretta (naar de Milanese rivier ‘Lambro’ vlak langs de fabriekshallen) moet daarom een alternatief bieden voor de populaire maar dure motorfiets, zij het met een vrouwvriendelijk design en bescherming tegen de elementen. In oktober 1947 materialiseert Innocenti’s visioen met de eerste Model A-Lambretta, exact zoals onze macho hem op de foto presenteert.

Aangedreven door een 4,3pk sterke ééncilinder van 123cc is de A meteen goed voor een dikke 70km/u. De driebak laat zich per voet bedienen terwijl de mechanische (en in Italië onontbeerlijke) toeter eveneens een pedaal krijgt. Verder bewijs van Fernando’s ingeniositeit is de benzinedop met een metalen hart om de gewenste hoeveelheid olie bij een tankbeurt te kennen. De A voert zelfs een nummerplaathouder terwijl het naoorlogse Italië niet eens kentekens heeft…

Exact een jaar en 9.669 exemplaren later wordt het Modello A toepasselijk door het Modello B vervangen dat er – op een extra zitje na – identiek uitziet maar tal van verbeteringen kent. Meteen de reden waarom Lambretta’s in de volgende jaren van Argentinië over Brazilië tot in Spanje geproduceerd worden. De funderingen van het succesvolle Innocenti worden verder versterkt wanneer Fernando een licentie voor de bouw van de Britse Mini in de wacht sleept. Knap gezien van Meneer Lambretta, en hetzelfde geldt voor fotograaf Klein.

[Foto: William Klein – Meer info op de Lambretta Club of Great-Britain]