Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vierwielaangedreven hatchbacks met rallygenen? Die zijn eerder zeldzaam. Zo is er de brute Lancia Delta Integrale, de brede Ford Escort Cosworth, de beschaafde Mazda 323 Turbo en de bronstige Nissan Sunny GTi-R – met de kanttekening dat ze allevier lang uitverkocht zijn. Sinds de teloorgang van Groep A (de zinnigere opvolger van Groep B) bestaat er immers geen verplichting meer om homologatiemodellen te produceren. En toch komt Subaru binnenkort met een vierwielaangedreven rallyspecial met 308pk. Waarvoor dank Fuji Heavy Industries.

Beginnen doe ik met het slechte nieuws: de vijfdeurs STi zal maar beperkt beschikbaar zijn in België. Subaru kampt door de populariteit van de vorige Impreza met een verhoogd CO²-gemiddelde wat zijn Europese plannen danig in de war stuurt. De Belgische importeur past daar een mouw aan door de 226pk sterke WRX tijdelijk in de brochures te zetten tot de Europese STi klaar is. Die vervangt dan de WRX om na een beperkte oplage volledig van de Belgische markt te verdwijnen. Zo blijft er uiteindelijk alleen de huis-tuin-en-keuken Impreza die evenveel met rally te maken heeft als Amy Winehouse met de AA.

Wie er toch in slaagt een Belgische STi te bemachtigen, mag zich aan een tweeënhalf liter grote boxer met minimaal 400Nm verwachten; goed voor een rondje Tsukuba in 1:05:95 oftewel een halve seconde sneller dan aartsrivaal Mitsubishi. Een blik in de archieven leert ons dat de STi daarmee eindelijk weer vlugger is dan de Evo terwijl beide trager zijn dan de respectieve modellen die ze vervangen. Minder gefortuneerden gaan op zoek gaan naar – diep ademhalen – een tweedeurs WRX Type R STi Version 4 V-limited van 1998 die volgens onderstaande tabel de snelste ronde ooit neerzette. Alleen spijtig dat die enkel op bestelling gemaakt werd – met het stuur aan de rechterkant.

EVO / STI

2006 1:05:07 / 1:04:72

2005 1:04.88 / 1:04:17

2003 1:05:30 / 1:04:69

2001 1:05:17 / 1:06:56

1998 1:04:69 / 1:06:73

1996 1:07:00 / 1:05:92

1994 1:06:52 / 1:06:26

1992 1:10:90 / 1:07:99

[Bron: CAR Top magazine]