Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op de vraag of er nog ooit een budgetvriendelijke coupé komt, antwoordde Carlos Ghosn in 2004 “It is a good time to be a Nissan fan – keep your eyes and ears open around the time the new GTR is being released as you may find a surprise.” Vier jaar later is de potente GTR een feit en publiceert Best Car Magazine niet alleen een impressie maar ook de bevestiging dat de achtste generatie van de Silvia voor 2010 gepland staat – mét Renault-aandrijving.

De eerste Silvia zag het neonlicht op het Salon van Tokio in 1964 en was één van de exlusiefste coupés om ooit uit Japan te komen. Getuige daarvan de het productie-aantal (554), de productiewijze (handarbeid), de ontwerper (Albrecht Goertz van BMW 507-faam) en het prijskaartje (bijna twee keer zoveel als het volgende model in de brochures). 49 exemplaren gingen naar Australië, 10 naar andere landen terwijl het gros van de kostbare CSP311’s in Japan bleef waar ze tot 1968 te bestellen waren. Daarna zou het welgeteld zes jaar duren vooraleer de naam Silvia weer een coupé sierde, zij het de veel goedkopere S10 die nauwelijks tegen de Toyota Celica kon concurreren.

Interessant werd de Silvia-stamboom bij de vijfde generatie van 1989. Die kon rekenen op een revolutionaire multilink achterophanging, HICAS-II of vierwielsturing, een Limited Slip Differential en vanaf 1990 ook op het legendarische SR20DET turboblok met 200pk dat bij ons in de 200SX terug te vinden was. De perfecte gewichtsverdeling en natuurlijke neiging tot overstuur cementeerden de reputatie van de S13 op de Japanse bergpassen en ver daarbuiten. De legende was geboren en hield stand tot 2002 toen Nissan de stekker uit de S15 trok om zich op het FM-platform voor de 350Z en (Japanse) Skyline te concentreren.

Ironisch dat net het FM-platform (in verkorte vorm) dienst zal doen in de volgende generatie Silvia. Naast traditionele ingrediënten als de coupévorm, achterwielaandrijving en een betaalbaar prijskaartje heeft de S16 één verrassing in petto: Renault-pk’s. Nissan legt vandaag immers verantwoording af aan het Franse merk dat ook nog eens een tweeliter turbo met 230pk en 310Nm in de rekken heeft. Als onze ervaring met de Megane Team F1 R26 een indicatie mag zijn, dan wordt de Silvia een knaller van formaat. Brand maar een kaars dat Nissan ons deze keer mee laat genieten van dit Japans stukje folkore.