Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Geen rond-de-pot-gedraai vandaag maar vier eenvoudige tips die je tot een beter én veiliger chauffeur moeten promoveren – of het nu op de weg dan wel op het circuit is. So here goes:

  1. Rij vloeiend: Net als bij mensen ligt de sleutel tot snelle lijnen ligt bij gewichtsmanagement. Banden, transmissies en ophangingen houden immers niet van hooliganeske bevelen en presteren beter bij geleidelijke commando’s. Zo stuurt plankgas alle gewicht naar achter waardoor de voorbanden grip verliezen terwijl abrupt remmen het omgekeerde veroorzaakt en de sturende banden overweldigt. Matig je inputs en probeer de gewichtsovergang van voor naar achter en van links naar rechts zo vloeiend mogelijk te houden. Lukt dat niet meteen, stop dan een bekertje met water in je cupholder en probeer droog te blijven.
  2. Stuur later in: Zeker op onbekend terrein is de verleiding groot om (te) vroeg in te sturen en de middellijn te kruisen. Niet alleen associaal maar ook nog eens gevaarlijk, zo blijkt, aangezien vroegtijdig insturen je uitwijkopties bij tegenliggers drastisch verlaagt. Beter is het om zo lang mogelijk aan de buitenkant te blijven en pas in te sturen wanneer de weg zich weer recht trekt. Op die manier ga je iets trager de bocht in om de grip te voelen groeien en vol vertrouwen weer op het gas te gaan – veilig en gebalanceerd. Lukt dat niet meteen, probeer dan eerst binnen de lijnen te rijden en een fractie later in te sturen dan je van plan was.
  3. Kijk en denk vooruit: Deze klassieker onder de rijtips geldt zowel voor steen- als snelwegen en groeit parallel met je rij-ervaring. Maar waarom wachten als je er vandaag ook al mee gediend bent? Kijk dus niet naar de bocht onder je maar naar de volgende. Niet naar de auto voor je maar naar de horizon. En zeker niet naar die boom aan de apex (het scherpste punt van een bocht) maar naar de open weg – natuurlijk met een analytische geest voor mogelijke manoeuvres van medeweggebruikers, net als op een schaakbord. Lukt dat niet meteen, probeer dan geleidelijkaan je aandacht te verleggen van de auto voor je naar de horizon.
  4. Rem alsof je op de pot zit: Ontsproten aan het imaginatieve brein van een Frans rij-instructeur zegt deze laatst tip het helemaal: rem alsof je op de pot zit. En dat betekent eerst zacht persen om erna tot het zwaardere werk over te gaan en stijlvol los te laten. Op die manier bereid je de voortrein voor op de pandoering die hem te wachten staat. Stijlvol lossen brengt ons dan weer terug bij de eerste en misschien wel belangrijkste tip uit dit kwartet: rij vloeiend. Al was het maar om niet als Johnny over te komen.

[Foto: Djivy.be – Geïnspireerd door MotorTrend-redacteur Arthur St. Antoine]