Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een Veyron, Saleen of Koenigsegg met 1.000pk? Daar kijkt niemand nog van op. Maar 1.425 paarden in een productiemodel dat nauwelijks van de bread & butter variant verschilt? Dat creëert vaneigens de nodige mediahausse – en al zeker als de productiedatum niet 2008 maar 1964 is.

Ford ‘Tobacco King’ Galaxie is het geesteskind van piloot, playboy en allround enfant terrible Zachary Reynolds die Amerika voor het eerst liet kennismaken met de Shock & Awe-tactiek. Daarvoor deed hij beroep op de Turbonique Company uit Orlando Florida, een van de vele bedrijfjes die na WOII even gevaarlijk als plezant speelgoed produceerde. Zo omvatte hun catalogus alles van AP Superchargers over Microturbo Thrust Engines (geen flauw idee wat dat zijn) tot de schrikwekkende Rocket Drag Axle die u hieronder afgebeeld ziet.

Ontworpen om rechtstreeks op de achteras gemonteerd te worden, produceert deze afterburner een overboost van 1.000pk gedurende enkele seconden. Het afgebeelde systeem hield het bij een bescheiden 850pk, maar Zachary had het gewone Ford-blok dan ook vervangen door een 425pk sterke big block met een zeldzame Latham Axial Flow Supercharger en vier Carter one-barrel sidedraft carburatoren. Samen goed voor een vermogen van 1.275 tot 1.425pk en de 400m sprint in 9.36 seconden aan 277 km/h. In negentienhonderd-vierenzestig. En dat zet het vandaag soms pejoratief gebruikte woord ‘tuning’ in een heel ander daglicht, toch!?

[Dit unieke exemplaar van tabakszoon Reynolds gaat in mei onder de hamer]

Share Button