Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Tekst: Cedric DervoigneFoto’s: Djivy

Wie beweert dat Engeland alleen stijfburgerlijkheid, hooligans en regen kent, vergeet één ding: ze zijn verzot op auto’s. Hoe verklaar je anders de sektarische verafgoding van sportieve varianten, exotische merken en zelfs ter ziele gegane glories? Het rijdt er nog allemaal, Gore of geen Gore. Danig gefascineerd boekten we daarom een date met een op-en-top Britse GT uit Coventry, zonder compRrressor maar met een bescheiden 3.5 liter V8. Puur om de wetenschap, natuurlijk.

Onze uitvalsbasis davert op zijn grondvesten. Hondengeblaf, oplichtende ramen en bewegende gordijnen duiden op een V8 volgens de regels van de kunst, ondanks artificiële ingrepen in de uitlaat. Die dicteren het geluid via elektronische kleppen wat geen pandemonium genre XKR maar wel een big smile oplevert. En toch bulkt de kleine V8 niet van vermogen; 260 atmosferische paarden en 334 Nm zijn voor een nagelnieuwe achtcilinderauto zelfs pover te noemen. Onder de 4000 toeren is hij bovendien wat mak waardoor de dagelijkse prestaties niet meteen imponeren. Zoek de bovenkant van de tellers op en hij vindt een nieuwe adem, zelfs met de oeverloos lange bakspreiding die het boulevardkarakter verder accentueert. Zo doe je in zesde 120 bij 2100 toeren en reikt de derde versnelling tot 160km/u…

Gelukkig is de 3.5 aan een uitstekende zestrapsautomaat van ZF gekoppeld, inclusief stuurwielflippers en een heerlijke dot tussengas in sportstand. De klassieke spurt klokten we net onder de achtsecondengrens terwijl de top respectabele 240km/u bedraagt. Geen mirakels dus, net als aan de pomp waar het testgemiddelde met 12.6 liter eerder fors uitviel; dat krijg je nu eenmaal als de kleine V8 zich in het zweet moet werken.

Wanneer we onze XK de sporen geven, bewijst hij alle bompa-allures kwijt te zijn. De volumineuze koets is stijf, reageert stabiel op de stuurinput en kan bij uptempo zelfs sportief voor de dag komen. De 3.5 stuurt daarbij precies, ook al voelt de besturing wat licht aan. Eerder Elton John dan Joey Ramone dus. De tractie op natte ondergrond is – door het ontbreken van een sper – ook niet smetvrij wat door de brede negentienduimers nog geaccentueerd wordt. Op droog moet je dan weer een cursus stuurwielmishandeling volgen om de achterkant met het elektronische vangnet te laten kennismaken.

Of de menner van een nieuwe Jaguar nog altijd in weelde gedompeld wordt? Zeker wel, maar op een andere manier; de gekende grand chique heeft plaatsgemaakt voor een contemporain technosfeertje. Dat zegt niet alleen goodbye tegen notenhouten sierpanelen, maar ook tegen de overvloed aan verchroomde knopjes en hendeltjes. Jaguars beschikken vandaag immers over een groot touchscreen met extra bedieningsgemak, ook al oogt de zwartplastieken rand (net als sommige bedieningsknopjes die recht uit de Ford-rekken ontsnapt zijn) dan weer goedkoop. De fauteuils bieden verder goede steun – zijdelings mag het iets strakker – en de binnenruimte is royaal, zelfs met een (2)+2 label voor kinderen tot pakweg 1m30.

Het veercomfort is trouwens uitstekend. Deze basisvariant moet het zonder elektronisch gestuurde CATS-ophanging stellen, maar dat houdt weinig toegevingen in. Zelfs met grote velgen en laagprofielbanden zal de XK nooit in de clinch gaan met rugpatiënten. Wel een minpuntje voor boulevardwerk is het gigantische koetswerk dat de manoeuvreerbaarheid compromitteert. Lang leve de parkeersensoren, zeker!?

Ik kan er niet onderuit: Jaguar’s instapcoupé – als die term überhaupt van toepassing is – werd gezegend met een bloedstollende lijn die zonder de archaïsche antenne gerust nog een bank vooruit mag. Combineer dat met een V8 en een royale portie comfort en je hebt de basisingrediënten van de betere Gran Turismo; typische gadgets waar Stuttgart zo graag mee uitpakt, zijn hier dan ook niet aan de orde. Maar laat dat de sfeer zeker niet vergallen, want die blijft op en top Brits. De lekkere V8 staat garant voor een oorgasme op commando en alleen daarvoor zou je hem in je garage willen. Niettemin blijf ik met deze 3.5 wat op mijn honger zitten, maar dat is een luxeprobleem waar niet iedereen het mee eens zal zijn. Voor 9.600€ extra is de ‘echte’ 4.2 V8 van 300pk dan ook het overwegen zeker waard.

[Meer info op Jaguar.be]