Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Deel 1 van deze ringreportage uit 2004 staat hier opgetekend.

Hatzenbach, Hocheichen en Quiddelbacher Höhe – wie de bochtensecties van de Nordschleife wil memoriseren, consumeert beter niet teveel gerstennat. Het zijn er dan ook gemakkelijk meer dan 20 met elk hun etymologisch verleden, ook al blijven sommige taalkundig onverklaard. Jackie Stewart vindt het alvast geen probleem: “The faster you drive ’round the ‘Ring, the less you know… and maybe this is the best thing you can do”. Lijkt het u toch interessant om te weten waar u uit de bocht gaat, klik dan links op de afbeelding. Weet u dat liever niet, klik dan hieronder en geniet van de sappigste anekdotes uit 80 jaar ringracen:

1931 – Tijdens gechronometreerde testritten voor Auto Union zet Hans Stuck een onmogelijke tijd neer. Collega-racers staan er versteld bij en moeten noodgedwongen het onderspit delven. Tot Stuck ‘s avonds berouw toont en zijn ontdekking opbiecht: via de Steilstrecke wist hij een fors gedeelte van de ‘Ring af te snijden zonder dat iemand het gemerkt had.

1935 – Rudolf Caracciola leidt de GP van Duitsland wanneer zware buikpijnen (een uit de kluiten gewassen lintworm blijkt later, nvdr) hem naar de derde plaats delegeren. Manfred von Brauchitsch, Caracciola’s teamgenoot, neemt de leiding over en begint de laatste ronde met een heuse voorsprong. Maar ook diens bolide moet enkele minuten later aan de kant met twee klapbanden. De zege gaat uiteindelijk naar de Italiaan Nuvolari, de eerste niet-Duitser ooit om in het Eifelgebergte te winnen; een worst-case-scenario voor de trotse Duitsers maar een regelrechte ramp voor de circuitleiding die geen Italiaanse hymne op voorraad heeft.

1947 – Voor de eerste na-oorlogse motorrace komen deelnemers en fans van heinde en verre toegestroomd. Zo ook Kurt Mansfeld die gepakt en gezakt van de Sovjetische belegeringszone naar de ‘Ring is gereden om aan het Eifel-Pokal-Rennen deel te nemen. Iedereen schrikt zich rot wanneer Mansfeld de eerste keer voorbij de tribune suist op een volbeladen motor, inclusief rugzak en campeergerei. Ondanks een val behaalt hij een oververdienstelijke vijfde plaats op de Südschleife.

1952 – Zes cilinders en 400 pk klinken angstaanjagend – zeker zonder gordels of rolkooi – maar niet voor de flamboyante Italiaan Felice Bonetto die de GP met pijp in de mond start. Of zijn vroegtijdige uitval met die pijp samenhing, zullen we nooit weten. Maar er werd hem wel vriendelijk gevraagd zijn pijp in toekomst thuis te laten.

1965 – Aan Antonuisbuche zonder benzine… Chris Arnon overziet een pitsbord en komt net na het lange rechte stuk tot stilstand. Hij stapt uit en duwt zijn sportwagen met de moed der wanhoop tot in de pits om bij te tanken; een epische prestatie als je bedenkt dat de twee kilomter tot aan start/finish serieus bergop zijn. Hij haalt de eindmeet met slechts één ronde achterstand op een meer dan respectabele achtste stek.

1996 – Twintig jaar na zijn tragische ongeluk van 1976 bezoekt Niki Lauda samen met een paar vrienden de crashsite tussen Exmühle en Bergwerk. Enkele fietsers herkennen Lauda niet en vragen wat hij daar eigenlijk aan het doen is. “We zijn op zoek naar Niki Lauda’s oor” luidt het antwoord bloedserieus. De daaropvolgende hilariteit wordt uitvoerig beklonken in een naburig café.

Mocht u zelf nog een straf ringverhaal kennen of meegemaakt hebben, zwier het dan gerust in de comments!