Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Of we het nu over contemporaine aanbiedingen als de Smart of toekomstige proposities als de Toyota IQ hebben, voor mij ligt de verdienste van de stadsmus niet alleen bij de slimme verpakking maar evenzeer in het feit dat ze weer kleur in onze slaapsteden brengen. Je hoeft maar een familie-album ter hand te nemen om te zien dat het bonte wagenpark van de zestiger en zeventiger jaren richting milleniumwissel almaar grijzer werd om pas recent weer in RGB te schitteren. En toch was er één kleurrijke uitzondering op die regel: de VW Polo Harlekijn van 1994.

Geconcipieerd als lanceervehikel voor de Polo III oogstte de clowneske Harlekijn zoveel lof dat Volkswagen een beperkte reeks van 1.000 exemplaren commissioneerde om er uiteindelijk meer dan 3.000 te bouwen, allemaal met een 1.000cc viercilinder van 45pk. De vier gebruikte kleuren waren Ginstergelb, Pistazie, Flashrot und Chagallblau die op hun beurt in vier verschillende combinaties beschikbaar waren. Buiten België werd de Harlekijn-serie zelfs doorgetrokken naar de Golf III (door VW zelf) en de originele Kever (door liefhebbers).

Mijn buikgevoel zegt me dan ook dat de Polo Harlekijn binnen de korste keren een cultobject wordt. De ingrediënten zijn in ieder geval aanwezig: een beperkte oplage, Mondriaans kleurenschema en een onverklaarbare familiariteit die de nieuwsgierigheid alleen maar aanscherpt. Als ze in Wolfsburg nu nog eens een GTI Harlekijn zouden uitbrengen om de legende in leven te houden…

[Alle info op het Duitstalige Poloharlekin.de]

Share Button