Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ik volg de auto-industrie (hyper)actief sinds een jaar of tien, en nog nooit werd een tuner zo goed onthaald als het Britse Stark. Hun eerste aanbieding is nochtans niet om een erectie van te krijgen: een herwerkte Elise I met typische circuitgenen. Dus waarom staat iedereen te springen om ermee te rijden?

Eerst en vooral omdat het rommelige K-blok van Rover vervangen is door een Honda K20A-schreeuwer met bijpassende zesbak en 240pk. Maar aangezien dat onder Elise-tuners vandaag courant is, gaat Stark nog een heel eind verder: het chassis wordt volledig gestript en gereinigd, de carrosserie krijgt een nieuw likje Kermit, de zetels een nieuwe laag Alcantara en de opganging instelbare Nitron Racing-schokdempers. Samen goed voor bijna 50.000€ aan hardware, maar is een Elise I wel zoveel waard?

Als het van tester/racer Roger Green afhangt, zeer zeker. Die reed de Elise R voor Evo Magazine en noemde hem “one of the best trackday Elises I’ve ever driven”, met expliciete lof voor de kwaliteit van de uitvoering: “this car looks and feels brand-new”. Werp een blik op de indrukwekkende cijfers (0 tot 96km/h in 3.9, 260 voluit) en de Elise R blijkt niets minder dan een zinnige variant van de Ariel Atom met hetzelfde blok. Gun Stark nog een maand of zes, en ze komen ongetwijfeld ook met een 300pk-versie en een gegarandeerd hartinfact. Maar wel zonder vliegen in je oog.

[Bezoek Stark-Automotive voor meer details]