Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ik had er bijna vrede mee genomen, met de tien uur durende vlucht die mij van de dichtstbijzijnde Shelby GT-H scheidt. Eenmaal Bush van de baan zou ik mijn vliegangst dan ook negeren en een langgeleefde fantasie verwezenlijken: van Oost- naar West-Amerika trippen in een goudzwarte Mustang ‘Rent-a-Racer’ – net als octaanliefhebbers 40 jaar geleden.

De Rent-a-Racer-historie dateert van 1966 toen Carroll Shelby een deal met verhuurmaatschappij Hertz bezegelde. Die voorzag de levering van een duizendtal originele Mustang GT350’s met een manuele vierbak of ‘Four to the Floor’ zoals dat in het jargon heet. Latere exemplaren kregen een automatische transmissie omdat de meeste huurwagens met verbrande koppelingen en vastgelopen versnellingsbakken terugkwamen; een Shelby 350GT lenen bleek immers de goedkoopste manier om een weekendje te gaan racen – met alle modificaties vandien. Eén kantoor kreeg ooit zelfs een 350 terug met een andere motor en gaten in de carrosserie waar de rolkooi gezeten had…

Snel vooruit naar 2006 en Shelby klopt weer aan bij Hertz, ditmaal met de nieuwe incarnatie van de Mustang GT-H(ertz). Dankzij een Ford Racing Pack stuurt de nieuwe huurling 325pk en 447 Nm via een automatische vijfbak naar de achterwielen en produceert daarbij één van de knapste V8-roffels uit de recente geschiedenis. En weet je wat nog het beste is? Sinds vorige week zijn er twee exemplaren (een coupé en een cabrio) beschikbaar via het Hertz-kantoor te Schiphol – enkel te huur voor drie dagen aan een kostprijs van 750€ met ettelijke kredietkaarten als onderpand. Tijd voor een afspraak op de dienst orgaantransplantatie – ook al klinkt van west naar oost net iets minder in Nederland dan in de Ustated Nights of America.