Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een nieuwe Ferrari, het is altijd weer een belevenis. Over de laatste aanwinst in de Scuderia is al veel inkt gevloeid, maar daar is dan ook reden toe. Het design van de California is op zijn zachtst gezegd controversieel te noemen. Al op de eerste promofoto’s leek het de eerste Ferrari voor vrouwen te gaan worden, met die fijne snuit, zachte lijnen en ronde kont. Toen de technische details de wereld rond gingen, werd een en ander snel duidelijk. De California zou de allereerste coupé-cabriolet – alweer zo’n controversieel concept – uit Maranello worden. Die onnatuurlijk hoge achterkant was dus ongetwijfeld nodig om het stalen plooidak te huisvesten.

Nu is het al langer bekend dat de CC-formule het esthetische vaak in de weg staat. Over het algemeen worden zulke wagens ontworpen om topless te stralen, maar zien ze er met gesloten dak uit als een gebochelde Quasimodo. Bij Ferrari lijkt vreemd genoeg net het omgekeerde aan de hand. De later vrijgegeven foto’s van de California in gesloten toestand tonen een oogverblindende en sportieve coupélijn. In plaats van vrouwelijke pronkerigheid straalt hij plots snelheid uit. De welving boven de achterwielen, die een onevenwicht in het open design brengt, valt in één klap perfect in de plooi.

Blijft de kwestie: zou je er een kopen, mocht je de loterij winnen of een onbekende maar steenrijke achtergrootoom kwam te sterven? Wel, de bewering dat je met een coupé-cabriolet twee wagens voor de prijs van één krijgt, klopt in ieder geval: een mooie en een lelijke. Bovendien komt de prijs van één bij Ferrari eigenlijk neer op de prijs van twee, want de California zal in het gamma waarschijnlijk tussen de F430 Spider (192.000 euro) en de 599 GTB Fiorano (248.000 euro) terecht komen.

Maar met de technische gegevens zit het natuurlijk wel dik snor. De 4,3 liter-V8 stuurt via een supersnelle zeventrapsautomaat met dubbele koppeling 453 pk naar de achterwielen, die desgewenst met de launch control uit de 599 in toom gehouden kunnen worden. Zonder echte spoilers genereert de aërodynamische vorm maar liefst 70 kg neerwaartse druk bij 200 km/h. De koffer slikt maximum 360 liter bagage en dankzij twee noodzitjes kunnen zelfs de kinderen mee. En ondanks een spurt van nul tot honderd in minder dan vier seconden valt ook het verbruik goed mee. Volgens de officiële cijfers zou de California genoeg hebben aan 13,2 liter per honderd kilometer.

Een slechte auto zal deze nieuwe Ferrari dus zeker niet worden. Besteed er met een gerust hart je fortuin aan; zolang je dat dakje maar dicht laat, is er geen vuiltje aan de lucht. Maar toch kan ik toch het voorgevoel niet onderdrukken dat we hier naar gay car of the year 2009′ aan het kijken zijn… Ach, dat is de Aston Martin DB9 Volante twee jaar geleden ook geweest, dus je bevindt je hoe dan ook in goed gezelschap.

(Originele foto’s: Autobild)