Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bespaar je het zoekwerk – er is geen andere supersporter die op het einde van zijn carrière nog zoveel medailles binnenrijfde als de NSX-R, de afgetrainde maar grotendeels ongewijzigde zwanenzang van de Honda NSX uit 1990. Dat die op een handvol exports na nooit buiten Japan gecommercialiseerd werd, is één van de zwaarste misdrijven die de Japanse constructeur ooit tegen de mensheid beging (naast een hele resem Civic en Integra Type-R’s). En daar willen de stofjassen van Spoon nu een mouw aan passen.

In afwachting van de nieuwe NSX converteert de tuner voor het eerst linksgestuurde exemplaren (alle R’s van 2002 zijn rechtsgestuurd) naar NSX-R-specificatie. Die transformatie omvat nieuwe shocks en veren, een vlakke bodemplaat, kortere zesde, andere ECU en dé weggevers van de R-versie: een carbon kap en vleugel. Om het drooggewicht van 1270 kilo te halen, wisselt Spoon de zestienduimers voor lichtgewicht 17’ers en installeert het carbon Recaro’s, een kleine batterij, manuele spiegels, dunner glas achter en flinterdunne matten terwijl de geluidsisolatie en reserveband integraal geschrapt worden.

Gecumuleerd geeft dat een NSX die volgens de redactie van Evo Magazine beter is dan de Porsche 911, Ferrari 575M ‘Fiorano’ en Lotus Elise 111S van hetzelfde jaar. In hun woorden: “I shouldn’t really like the NSX… I sat in it for six hours on my way up here – including motorways, traffic jams, no sound deadening and no radio. It was intense but it was, and is, utterly superb. Anyone who’s still not sure what we’re talking about when we bang on about EVOness should just drive this car.” En dat kan dus nu – na respectievelijk achttien jaar voor de NSX en zes jaar voor de NSX-R – weer dankzij Spoon Sports. Tenminste als je in Noord-Amerika woont… Of de Japanners iets tegen ons hebben?