Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op het Autosalon van Parijs blijft het maar onthullingen regenen. Nadat gisteren de langverwachte Lamborghini Estoque werd voorgesteld, ging vandaag het doek van de Citroën GT Concept. Dat mag je gerust letterlijk nemen: op de eerder vrijgegeven teaserfoto’s was de bolide gesluierd in een rode deken. Verwacht echter geen comfortabele gezinswagen; dit is een Citroën zoals we er nog nooit een gezien hebben. Een laag, gestroomlijnd lichaam van ruwweg vijf meter lang, 21-inch velgen en gigantische voor- en achterspoilers laten geen twijfel bestaan over zijn doel: snelheid.

De GT Concept ziet er vanuit alle hoeken adembenemend uit. Hij heeft de looks van een rasechte supercar, al zit in die uitspraak misschien net iets té veel waarheid. Kennen we die doorlopende voor- en tevens zijruit immers niet van Koenigsegg? In profiel heeft de Citroën bovendien wel erg veel weg van de Bugatti Veyron, met die karakteristieke bult en luchthapper ter hoogte van de middenmotor en rond aflopende kont. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen, zullen we maar denken.

Gelukkig heeft Citroën de wagen met originele details als de geplooide spiegels en de rechte achterspoiler in het verlengde van de daklijn genoeg eigenheid weten mee te geven. Die spoiler is trouwens beweeglijk voor variabele downforce. Motorspecificaties geeft Citroën niet mee, maar de kans is dan ook klein dat er ooit een rijdend prototype zal gebouwd worden. Het blijft waarschijnlijk bij een (erg geslaagde) stijlstudie, waarvan we met enig geluk wat snufjes als de head-up display en LED-lampen binnenkort terugvinden in meer alledaagse modellen. Ermee rijden kan helaas alleen virtueel, in Gran Turismo 5…