Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

(Lees eerst deel1: A)

Het Autosalon van Parijs, dat loopt van 4 tot en met 19 oktober, draait momenteel op volle toeren. Traditioneel is dit evenement een van de belangrijkste autoshows van Europa en dit jaar lijkt die bewering nog meer dan anders te kloppen. Er wordt een recordaantal nieuwe wagens en interessante concepten getoond, waarvan velen in wereldpremière. Daarom krijg je op Carmeleon de komende dagen een handig alfabetisch overzicht van wat je echt niet mag missen als je nog een kijkje gaat nemen, of wat je echt moet weten indien je dat niet doet. Deel 2 na de sprong.

BMW X1

Het rijk van de grote SUV is uit. Groene verplichtingen, eivolle wegen en een schrijnend gebrek aan parkeergelegenheid dwingen hem tot de aftocht, met de staart tussen de benen. Enter de mini-SUV. BMW creëert alweer een nieuwe niche met twee kleine modellen: de Mini Crossover en de BMW X1. Hoewel, klein… Met zijn 4,46 meter is de X1 maar 11 centimeter korter dan de X3. Op vlak van breedte gaat hij er met zijn twee meter zelfs een flink stuk over. En dat terwijl hij maar 10 centimer hoger is dan een gewone 1-reeks. Praktisch is dit allemaal niet, en met off-roaden heeft het al helemaal niets meer te maken. Er komt zelfs gewoon een achterwielaangedreven versie. Welk nut heeft deze vierde BMW-SUV dan? Niet meer dan het laatste gaatje in de markt opvullen. Over de styling laat ik BMW’s designchef Adrian Van Hooydonck aan het woord.

Citroën C-Cactus

De C-Cactus zat oorspronkelijk niet bij mijn selectie voor dit overzicht. We kennen hem immers al uit Genève en sindsdien is er niet veel aan veranderd. Maar dan kondigde Citroën aan dat het van plan is dit guitige autootje in productie te nemen. Dat is toch nog een extra kijkje waard, vooral omwille van de originele groene filosofie erachter. Het hybrideverhaal kennen we intussen wel; interessanter is de dieetkuur die de C-Cactus heeft ondergaan. Citroën heeft hem verlost van alle onderdelen die niet strikt noodzakelijk zijn voor het comfort van de passagiers, zodat het aantal onderdelen gehalveerd kon worden. Bovendien is het wagentje grotendeels gebouwd uit recycleerbare materialen. Lovenswaardig denkwerk van de Fransen.

Citroën GT Concept

Wat een wereld van verschil met die andere Citroën-concept. Voor het eerst maakt het Franse merk een GT-sportwagen met de allures van een supercar. De precieze specs zijn alleen belangrijk voor Gran Turismo-spelers, want buiten die game zal de GT Concept nooit rijden. Op Carmeleon wijdden we eerder al twee artikels aan deze indrukwekkende bolide, dus veel woorden ga ik er hier niet meer aan besteden. Laat de foto’s maar voor zichzelf spreken.

Ferrari California

Gelukkig zijn er ook supercars die wél in productie gaan, zoals de Ferrari California. Eerder tipte ik hem met een knipoog als ‘gay car of the year’, omwille van zijn voor een Ferrari ongewoon vrouwelijke styling. En dat is niet het enige abnormale aan deze auto. Het is Maranello’s eerste met de motor vooraan, met een stalen plooidak, met een dubbele koppeling en met directe injectie. Maar maak je geen illusies, dit is wel degelijk een echte Ferrari: de V8 levert 460 pk voor een acceleratie naar honderd in minder dan vier seconden en een top van 310 km/h.

Ford Focus RS

Ook de Ford Focus RS passeerde al eens op Carmeleon. Niet omwille van zijn 300 paarden, wel omdat hij die allemaal naar de voorwielen stuurt. Ford zegt alle bijhorende tractieproblemen en koppelreacties onder controle te hebben dankzij een aangepast Quaife-diffentieel en RevoKnuckle-ophanging, maar de autopers houdt de adem in. Verbaast Ford ons allen of wordt dit – letterlijk – een uitschuiver?

Ford Ka

Minder spectaculair, maar des te belangrijker voor Ford: de nieuwe Ka. Twaalf jaar heeft het vorige model het uitgezongen en in die bijzonder lange periode reden er 1,5 miljoen de showroom uit. Een zware taak rust dus op de tengere schouders van zijn opvolger. Die behoudt het typerende bolle dak, maar staat dankzij de oplopende flanklijn wel wat stoerder op zijn poten. De 1.2 benzine is 21% minder dorstig dan de 1.3 uit de oude Ka, terwijl de nieuwe 1,3 liter-diesel het met 4,2 l/100km nog beter doet. De Ka lijkt dus een aangenaam budgetautootje te blijven.

Honda Insight

De Honda Insight lijkt als twee druppels water op de Toyota Prius. Een bedenkelijke strategie, wetende dat Honda hiermee de Prius van de troon wil stoten als meest verkochte hybride. Want wie gaat er van de aankoop van een Prius afzien als het alternatief er nauwelijks van te onderscheiden is?

Hyundai Genesis Coupé

De Hyundai Coupé is altijd al een underdog in het coupésegment geweest. De looks waren er wel, maar de sportiviteit liet wat te wensen over. Herkansing dus met de Genesis Coupé, die echter in eerste instantie alleen voor de Amerikaanse markt bestemd is. In Parijs komen de Koreanen eens peilen of we er hier ook interesse voor hebben. Een coupé met 223 pk uit een 2 liter-turbo of 310 pk uit een 3.8 V6? Bring it on!

– Lees verder: deel 1: A, deel 3: I-M en deel 4: N-Z

Share Button