Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

(Lees ook deel 1: A en deel 2: B-H)

Het Autosalon van Parijs, dat loopt van 4 tot en met 19 oktober, draait momenteel op volle toeren. Traditioneel is dit evenement een van de belangrijkste autoshows van Europa en dit jaar lijkt die bewering nog meer dan anders te kloppen. Er wordt een recordaantal nieuwe wagens en interessante concepten getoond, waarvan velen in wereldpremière. Daarom krijg je op Carmeleon de komende dagen een handig alfabetisch overzicht van wat je echt niet mag missen als je nog een kijkje gaat nemen, of wat je echt moet weten indien je dat niet doet. Vandaag is deel 3 aan de beurt.

Lamborghini Estoque

Vierdeurs coupés zijn de nieuwste trend in het GT-segment. Porsche doet het met de Panamera, Aston Martin met de Rapide en ook Jaguar en zelfs Koenigsegg zouden plannen in die richting koesteren. Lamborghini kan dan natuurlijk niet achterblijven en gaat met de Estoque voor het eerst een praktische wagen bouwen. Vier deuren, even veel zitplaatsen en een bruikbare koffer: het zijn allemaal nieuwigheden voor de supercarbouwer uit Sant’Agata. Een agressieve styling en de V10 met 560 pk uit de Gallardo LP 560-4 moeten erover waken dat het allemaal niet te braaf wordt.

Lumeneo Smera

Geen première voor Parijs, deze Smera, maar wel een uitzonderlijke auto. Of moeten we motorfiets zeggen? Hij beschikt over een dak en deuren, maar je zit er met z’n tweeën achter elkaar in, zodat tussen files door zwalpen mogelijk wordt. Een elektromotor van 20 pk stuwt dit lichte karretje naar 100 km/h in acht seconden, maar dertig km/h later houdt hij het al voor bekeken. Desalniettemin een groene en veilige manier om aan de ochtendspits te ontsnappen. Verwacht alleen niet dat je er stoer uitziet. Dan toch maar een Carver?

Maserati Gran Turismo MC Corse

Maserati heeft de elegante Gran Turismo S gepimpt tot een brute racemachine. Alle spoilers, luchthappers en zijschorten hebben echter hun nut, want deze Maser’ is speciaal gebouwd om snel te gaan op een circuit. De 18 inch slicks en de naar 450 pk opgekietelde 4,7 liter-V8 steken natuurlijk ook een handje toe. Op onderstaande beelden zie je de MC Corse aan het werk op Monza.

Mazda Kiyora

De Kiyora is de (voorlopig?) laatste telg uit de inmiddels zevendelige Nagare-conceptreeks van Mazda. Nagare is Japans voor ‘stroming’ en voor de Kiyora was water de inspiratiebron. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de tot in de deuren en het dak doorlopende blauw getinte ruiten, die het hele interieur in een oceaansfeer onderdompelen. Deze hippe concept car is de voorloper van de Mazda 1, die met een lengte van minder dan vier meter en een 2+2 layout helemaal onderaan het gamma zal plaatsnemen. Hij wordt uitgerust met een 1,3 liter-benzinemotor, die via een gerobotiseerde zesbak (waarschijnlijk) de voorwielen aandrijft. Dit kleintje zou dus wel eens de eerste Mazda kunnen worden die de schitterende Nagare-designtaal in productie brengt.

Mercedes Concept FASCINATION

Mercedes is blijkbaar zo tevreden met deze concept dat ze zijn naam in hoofdletters uitschreeuwen. Niet meteen mijn soort wagen, maar ik moet toegeven dat deze toekomstige E-klasse/CLK Shooting Brake strak in het pak zit. Voor de aandrijving vertrouwen de Duitsers op een nieuwe 2,2 liter-viercilinder diesel met twee turbo’s, die gebruik maakt van de groene (of was het blauwe?) BlueTEC- en AdBlue-technologieeën.

Mercedes SLR McLaren 722 S Roadster

Terwijl heel de wereld halsreikend naar de SLR Speedster (zonder voorruit!) uitkijkt, staat Mercedes’ supercar in Parijs nog gewoon in roadstervorm. De 722 S Roadster onderging dezelfde vitaminekuur als de coupé in 2006. De V8 van AMG-makelij spuwt nu 650 pk en 820 Nm op het asfalt, waarmee een top van 335 en een sprintje naar honderd in 3,7 seconden binnen handbereik liggen. Niet ‘s werelds snelste cabrio, maar meer moet dat volgens ons niet zijn.

Mini Crossover

BMW gelooft zo sterk in de markt van de kleine SUV’s dat het naast de X1 ook de Mini Crossover in productie wil brengen. Ten koste van de eigenheid van het merk, want wat is er nog Mini aan een softroader van meer dan vier meter lang en 1, 83 meter breed? Dat gezegd zijnde, zijn de Duitsers er wel weer in geslaagd de aandacht van de hippe youngsters te trekken met een resem coole gadgets, zoals de holografische projectiebol op het dashboard, de schuifdeur aan de bestuurderskant en de zijdelings scharnierende kofferklep. En dus zal de Crossover, like all things Mini, ongetwijfeld ook een verkoopssucces worden.

– Lees verder: deel 1: A, deel 2: B-H en deel 4: N-Z