Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

(Lees ook deel 1: A, deel 2: B-H en deel 3: I-M)

Het Autosalon van Parijs, dat loopt van 4 tot en met 19 oktober, draait momenteel op volle toeren. Traditioneel is dit evenement een van de belangrijkste autoshows van Europa en dit jaar lijkt die bewering nog meer dan anders te kloppen. Er wordt een recordaantal nieuwe wagens en interessante concepten getoond, waarvan velen in wereldpremière. Daarom krijg je op Carmeleon de komende dagen een handig alfabetisch overzicht van wat je echt niet mag missen als je nog een kijkje gaat nemen, of wat je echt moet weten indien je dat niet doet. Lees verder voor het vierde en laatste deel.

Nissan Nuvu

Met de roterende Pivo en Pivo 2 heeft Nissan de voorbije jaren al getoond dat het nadenkt over een klein maar handig stadswagentje. De Nuvu, misschien wel de voorloper van de volgende Micra, is iets conventioneler. Met zijn ultracompacte afmetingen zal hij de concurrentie met de Smart Fortwo aangaan. Zijn 2+1-layout levert hem alvast een zitplaatsvoordeel op, al is dat nog steeds eentje minder dan de Toyota iQ. Bovendien stoot de volledig elektrisch aangedreven Nuvu geen schadelijke stoffen uit, maar een rijbereik van 125 km en een top van 120 zijn dan weer minder impressionant.

Peugeot RC HyMotion

Zei daar iemand vierdeurs coupé? Peugeot springt mee op het treintje en levert een gestroomlijnde concept car af, die wel eens de basis voor de nieuwe 407 Coupé zou kunnen worden. Eerst zien en dan geloven, want het Franse merk vertoont de laatste jaren de neiging om spectaculaire concepts af te wisselen met saaie productiemodellen. Hopelijk deze keer niet, want slechts 109 g/km CO2-uitstoot voor een motor met 313 pk klinkt erg goed, zelfs voor een hybride.

Renault Mégane Trophy

De nieuwe Mégane staat in Parijs zowel in vijfdeurs als coupévorm, maar beiden verbleken bij de afgeleide racewagen. De Mégane Trophy, die ingezet wordt vanaf het raceseizoen 2009, vertrouwt voor zijn aandrijving op een 3,5 liter-V6 met 360 pk. Combineer dat met een drooggewicht van 955 kilogram en je hebt een bommetje. Te meer omdat de Mégane Trophy in vergelijking met zijn voorganger zo’n 15 procent minder luchtweerstand en 20 procent meer downforce genereert. En die stoere look – inclusief vleugeldeuren! – helpt natuurlijk ook. Als dit een voorbode is van de nieuwe Mégane RS, laat hem dan maar snel komen…

Saab 9-X Air

Komt de nieuwe concept car van Saab je bekend voor? Dat kan kloppen, want het is eigenlijk gewoon de eerder dit jaar onthulde 9-X BioHybrid met het dak eraf gezaagd. Hintte die eerste naar de komst van een 9-1-instapmodel, dan mogen we nu concluderen dat die ook in cabriovorm zal verschijnen. De echte productiewagens worden pas volgend jaar aangekondigd, maar de specs die Saab aan de 9-X Air meegeeft, scheppen toch al enige duidelijkheid over de gekozen richting. De sportieve hybride haalt een totaal van 200 pk en 280 Nm koppel uit een elektrische én een flex-fuelmotor die zowel op benzine als op ethanol kan draaien. Genoeg voor nul tot honderd in 8,1 seconden en een top van 231 km/h. Vice President Design Mark Adams geeft uitleg in onderstaand filmpje.

Tesla Roadster

De Tesla Roadster, ‘s werelds bekendste elektrisch aangedreven sportwagen, komt naar Europa! Zijn 285 Nm aan koppel zijn vanaf nul toeren beschikbaar, hetgeen een acceleratie naar 100 km/h in 3,9 seconden oplevert. Daarmee begeeft Tesla zich op Ferrariterrein. Ook qua prijs helaas, want de Roadster zal hier ongeveer 120.000 euro kosten. Die 4.350 euro groene overheidskorting zet dan niet veel zoden aan de dijk. Maar wat een onwerkelijke ervaring moet het zijn om in volledige stilte weggekatapulteerd te worden. Onderstaande rijtest van Drivers Republic geeft je een eerste indruk…

Toyota iQ

We schreven het al eerder: als er één wagen kans maakt om de Smart Fortwo van zijn troon te stoten als opperstadswagen, dan is het de Toyota iQ wel. Met nauwelijks grotere buitenafmetingen biedt die immers ruimte aan drie volwassenen en een kind. Met de (deelbare) achterbank neergeklapt heb je zelfs 242 liter aan kofferruimte ter beschikking. Bij de lancering begin volgend jaar levert Toyota de iQ met een 1,4 liter-diesel of een 1 liter-benzinemotor met 68 pk. Die laatste produceert maar 99 gram CO2 per kilometer, wat goed is voor de volle 15 procent milieukorting op de aankoopprijs. Later in 2009 komt er nog een 1.3 VVTi die wel eens richting 100 pk zou kunnen gaan. Kwestie van in de stoplichtsprintjes mee te kunnen met de ruim 100 kilo lichtere Smart Fortwo 1.0 84, natuurlijk.

Venturi Volage

Ook Venturi toont weer een elektrische supercar in Parijs. Het merk uit Monaco is niet aan haar proefstuk toe, want het stoomt momenteel ook de in 2006 voorgestelde Fetish klaar voor productie. De Volage beschikt over twee elektromotoren per wiel: een voor de aandrijving en een voor de actieve vering. Daardoor kan de sportwagen zich optimaal aan de staat van het wegdek aanpassen; geen overbodige luxe op onze Belgische wegen… Een spurtje naar honderd duurt minder dan vijf seconden en aan 90 km/h kan je 320 km rijden zonder een stopcontact op te zoeken. Helaas lijkt deze futuristische concept car nog ver van de productierealiteit verwijderd.

Volkswagen Golf GTI

Voor de styling van de Golf VI is Volkswagen meer dan ooit de conservatieve toer opgegaan. Eigenlijk is de nieuwe amper meer dan een grondige facelift van het vorige model. Gelukkig is er nog de GTI-variant, die er niet alleen spannender uitziet maar ook steevast een van de betere hot hatches mag genoemd worden. De zesde editie wordt uitgerust met de 2.0 TFSI uit de Audi A4 en A5, die een spurt naar honderd in 7,2 seconden en een respectabele topsnelheid van 239 km/h oplevert. En in november 2009 volgt de nog snellere GTI R, die 270 pk en vierwielaandrijving meekrijgt. Yummie.