Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Doe gerust moeite: op het hele interweb vind je geen letter informatie over het geheime ingrediënt van RenaultSport’s uitlaatgeluid. En dan heb ik het niet over het toegewijde team klankexperts of de gepatenteerde 4-in-1-spaghetti van ultradun staal, maar over een klep in de uitlaatlijn. Of beter: geen klep in de uitlaatlijn.

Sinds een jaar of vijf zien constructeurs zich genoodzaakt om de stricte geluidsnormen met nieuwe technologieën te omzeilen. Een goed voorbeeld daarvan is de Actieve Uitlaat die een elektronische klep inzet om bij weinig gas (of lage toeren) discreet en bij volgas sonoor te klinken. Alleen is zo’n systeem verschrikkelijk duur en bijgevolg voorbehouden aan de Ferrari’s en Astons van deze wereld. Dus hoe slaagt Renault er dan in om zijn RS-blokken zo verdomd lekker te laten klinken?

Met niets minder dan een desintegrerende klep volgens een goed geplaatste bron. De hypocrisie van de huidige geluidspolitiek dicteert immers dat een nieuw model onmiddellijk na productiebegin enkele drive-by tests moet doorstaan, maar wat daarna gebeurt zal de EU-commissarissen worst wezen. Daar pikt RenaultSport nu handig op in en voorziet zijn producten van een klep die na x-aantal gasstoten de geest geeft om de volledige symfonie ten berde te brengen.

En als dat niet cool is, wat dan wel?