Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Je kent het gevoel wel: na veel wikken en wegen heb je een nieuwe auto gekozen. Wanneer hij dan eindelijk voor je deur (of beter: onder je kont) staat, kan je geluk niet op. Tot er iets begint te knagen. Je begint je af te vragen of deze wagen, mits enkele andere beslissingen in het ontwikkelingsproces, niet nóg beter had kunnen zijn. Het hoeft zelfs niet om echte gebreken te gaan. Onwillekeurig denk je gewoon af en toe: “Dit is echt wel mijn ding, maar zou het niet net dat tikkeltje leuker zijn met een turbocompressor / een minder stugge vering / achterwielaandrijving / een sperdifferentieel?” (schrap wat niet past). Een vervelende gewaarwording, want meestal valt hier niets aan te doen. Tenzij je van bij de start betrokken zou zijn bij het ontwerp van de wagen van jouw dromen. Never gonna happen? Guess again

Caterham heeft besloten haar volgende sportwagen volledig door jou te laten ontwerpen. Niet alleen door jou persoonlijk natuurlijk, maar door honderden “jou’s” over de hele wereld. Dit revolutionaire idee heet Project Splitwheel en iedereen die inlogt op Splitwheel.com kan deelnemen. Stap voor stap neem je beslissingen over alle facetten van het ontwerp, zodat iedereen tezamen uiteindelijk verantwoordelijk is voor de volgende Caterham.

Briljant bedacht, want de Britten zijn er op die manier nagenoeg zeker van dat hun volgende wagen veel mensen zal aanspreken. En ondertussen hebben duizenden autofanaten weer een nieuwe hobby, waarmee ze bovendien iets tastbaars kunnen realiseren in de autowereld. Een prototype komt er immers hoe dan ook, waarschijnlijk in 2010. Productie is eveneens de bedoeling, maar hangt af van de financiële en commerciële haalbaarheid van het ontwerp.

Iedereen blij dus. Of toch niet? Helaas voel ik weer een drang om de zaken eens kritisch te bekijken. Mijn eerste vrees is dat een overvloed aan vijftienjarige jongetjes dit project richting 1000 pk-supercar zal willen tillen. Met als gevolg dat ze wel de auto van hun dromen, maar niet hun eigen eerste sportwagen aan het ontwerpen zijn. En indien het resultaat toch realistisch kan gehouden worden, vraag ik me af of we niet simpelweg met de grootste gemene deler blijven zitten. Een soort eenheidsworst die een compromis is van zo veel meningen, dat er geen duidelijke lijn meer in zit. Misschien is het beter dat een auto ontworpen wordt door een klein team met kennis van zaken… Voorlopig geef ik Project Splitwheel echter nog het voordeel van de twijfel. Want als het lukt: petje af voor Caterham. En voor onszelf natuurlijk.

Meer info in onderstaand filmpje en op Splitwheel.com.

Share Button