Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoe vaak gebeurt het niet dat je onderweg een coole wagen spot, maar wanneer je een blik naar binnen werpt – niet letterlijk proberen – een dame van middelbare leeftijd aan het stuur aantreft? Niet dat ik iets tegen vrouwen heb, verre van zelfs. En natuurlijk heeft iedereen het recht om in de auto van zijn of haar voorkeur rond te toeren. Maar er zijn van die mannelijke zekerheden die onaangetast moeten blijven. Een daarvan is dat sportwagens macho zijn, en bijgevolg alleen door stoere mannen bestuurd dienen te worden. Het is dan ook een beetje ontnuchterend wanneer je met een bomma – no offense, vanzelfsprekend – geconfronteerd wordt in de wagen van je dromen. Jaguars, Aston Martins, Lotussen, … niets lijkt nog veilig voor infiltratie door de andere sekse. Gelukkig is er één type auto dat hier immuun voor lijkt…

Ik heb het over de muscle car. Veel power, een niet al te gecompliceerd chassis en een testosterongehalte dat alleen in hectoliters uitgedrukt kan worden. Iedereen weet dat het moordmachines zijn, die geen oogwenk zullen aarzelen om op de volgende boom een Picasso te schilderen met je ingewanden. Niet verwonderlijk dus dat alleen mannen moedig en vooral dom genoeg zijn om er vrijwillig in te kruipen.

Over het algemeen zijn Amerikanen nog nét iets moediger en dommer dan gemiddeld en daarom is de muscle car vooral overzees erg populair. Maar tegenwoordig wordt er ook in het gesofisticeerde Groot-Brittannië eentje gemaakt. Want laat je niet misleiden, de Breckland Beira is op en top muscle. Hij is gebaseerd op General Motors Kappaplatform, dat in de States dienst doet in de Pontiac Solstice en de Saturn Sky en in onze contreien vooral bekend is als Opel GT. Nu is die laatste met zijn 264 wilde pk’s zeker geen mietje. Het stoffen dakje valt bovendien enkel (volledig manueel) te openen door iemand met een ingenieursdiploma óf veel Ikea-ervaring en om de versnellingspook te bedienen heb je de biceps van Jean-Claude Van Damme nodig. De ultieme mannenauto dus.

Tot Breckland de Kappabasis onder handen nam. Dat betekent onder andere een sterk vernieuwde ophanging en grotere remmenset. Waarom? In plaats van een vierpittertje lepelden de Britten er een dikke Corvette-V8 in. De 400 pk’s die deze uitbraakt, torpederen de roadster in minder dan vijf seconden naar 100 km/h en blijven doorrazen tot de elektronische begrenzer hen bij 250 km/h het zwijgen oplegt. Maar ach, zo’n dorstigde achtcilinder is toch niet meer van deze tijd? Niet helemaal juist, want die van de Beira lust zowel benzine als het veel goedkopere LPG. En ook de prijs valt, gezien de prestaties, best mee. In het Verenigd Koninkrijk is de Beira te krijgen voor 55.000 pond, zo’n 65.000 euro dus. Zelfs de notoir goedkope Corvette C6 Cabrio kost je minstens 15.000 euro meer. En da’s goed nieuws, want op dit moment worden de eerste linksgestuurde exemplaren in elkaar gezet. Afblijven, dames!