Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Tekst & Foto’s: Djivy

Geen vak zonder overgangsrituelen. Elke stiel heeft immers gebruiken die een nieuwe dimensie inluiden en de protagonist naar ongekende hoogtes verheffen. Voor een puber is dat zijn eerste lief, voor een rocker zijn eerste gitaar en voor een roller één van de all-time classics. Typische kandidaten zijn Ferrari, Lamborghini en Maserati maar ook dichter bij huis produceren Porsche, BMW en Mercedes modellen die hoog in de Things To Drive Before You Die-top figureren. Drie keer raden welk vakje ik deze week afgekruist heb.

“Onzin” hoor ik jullie al scanderen; “een echte Brabus gaat als de wind en is van grille tot uitlaat getransformeerd door de tuner uit Bottrop”. En dat is bij de Smart ForTwo niet anders: 20% snellere schakeltijden, 30% meer vermogen, nieuwe shocks, dito veren, uitgeklopte spatborden, enorme velgen, sportieve bumpers, gestileerde dorpels en een dubbele sportuitlaat onderin. Bovendien is de ForTwo – in tegenstelling tot AMG’s modellen – de enige Brabus die officieel via het Mercedes-net verdeeld wordt en twee jaar fabrieksgarantie geniet. Geen echte Brabus zei u?

Start de sonore driecilinder en die indruk houdt aan. Want met 98pk uit 999cc zit Brabus dicht op de grens van 100pk/liter die slechts bij enkele constructeurs te krijgen is. Doe er nog een drooggewicht van 740 kilo bij en de ForTwo is een absolute rel op wielen – vooral dankzij de brutale uitlaat die meer hitte dan een woestijn creëert. Dat de geciteerde sprint van 9,9 seconden eerder conservatief is, merk je vooral in de stad waar de Smart meer hoofden draait dan eenderwelke Mercedes. Of anders: minuscule dimensies en majuscule présence staan garant voor prestaties die menig premiumrijder verweesd achter laten. Tot je van versnelling wisselt…

Want ondanks inbreng van Duitsland’s duurste blijft de gerobotiseerde vijfbak de achilleshiel van elke Smart. En dan heb ik het niet zozeer over de automatische stand die in schril contrast staat met de inborst van deze Brabus, maar over de schakeltijden die meer dan een volle seconde in beslag nemen. Toegegeven, bij het terugschakelen produceert de elektronica een aangename dot tussengas die je desgewenst zelf accentueert (wel opletten voor blokkerende achterwielen), toch blijft het systeem ergerlijk bij de actieve rijstijl die de Brabus dicteert – of je nu met de stuurflippers dan wel met het pookje aan de slag gaat. De ingenieur verantwoordelijk voor de omgekeerde logica van die schakelpook – naar voor om op te schakelen in plaats van omgekeerd – mogen ze van mijn part de laan uitsturen. Al zitten de flippers aan het stuur met ‘+’ aan de rechter- en ‘-‘ aan de linkerkant wel juist. Ze zouden alleen wat langer mogen zijn.

En dat geldt ook voor de passagiers die in de ForTwo plaatsnemen. Bijna ongelooflijk dat een ontwerp van 1993 nog altijd dé referentie qua binnenruimte is. Getuige daarvan mijn onkatholieke lengte van 1m97 die moeiteloos in de stadsmini past en dankzij het plexie-panoramadak nog ruimte over heeft. Enkel het onverstelbare stuur en de platte stoelen zijn voor verbetering vatbaar, temeer daar de tweezitter met 225-brede monoblock-velgen heel wat grip genereert. Grip die door het ongeassisteerde stuur – servo in optie – moeilijk te quoteren valt en vaak eendimensioneel werkt; de overijverige (en onschakelbare) tractiecontrole smoort immers elke vorm van onder- of overstuur in de kiem nog voor je echt aan het schuiven bent. Daarom voelt deze Brabus zich ook perfect bij 70% inzet, maar onmeewerkend erboven. Alsof Mercedes zijn klanten niet van het volle potentieel durft laten proeven.

Toch is er nog meer dan genoeg om van te genieten. Smart-rijden – en bij uitbreiding: Brabus Smart-rijden – is zo een aangename verpozing van klassieke vierwielers dat je er automatisch sympathie voor ontwikkelt. Na verloop van tijd geniet je zelfs van het linkervak op de snelweg, alleen maar om de gapende blikken van medeweggebruikers te ontwaren voor een Smart die reële 155km/h loopt. Sla er een telefoonboek op na en je vindt ongetwijfeld iemand die de begrenzer liquideert om 180 en meer op de klokken te zien. Maar wel niet vergeten met twee handen te sturen aangezien de korte wielbasis, beenharde opganging en zijwindgevoelige bouwwijze soms voor spannende momenten zorgen – net zoals het een echte Brabus betaamt.

Keerzijde van de medaille is dat een Brabus ook een indrukwekkend prijskaartje betaamt. Eén-auto-bezitters aanraden om hun hot hatch voor een veredelde Smart te ruilen, is dan ook een maat te ver – temeer daar het plezier van deze Brabus eerder in exclusiviteit dan in puur rijgenot schuilt. Behoor je daarentegen tot de unieke kaste van de CSL-Rocket en C-Bullit bezitters (de twee paradepaardjes van de Brabus-stal), dan is de doorsnee verkoopprijs van 18.000€ echt wisselgeld om je eens goed te laten gaan. Voor gewone stervelingen volstaat de ForTwo met 84pk in ieder geval ruimschoots. Want less is in de stadsjungle nog altijd more.

[Meer info via Mercedes.be – de Smart ForTwo Coupé Brabus is er vanaf16.795€]

Share Button