Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ik zal meteen de koe bij de horens vatten, met de deur in huis vallen en geen blad voor de mond nemen: Volkswagen is voor mij de laatste jaren een grijze muis in het autolandschap geweest. Oerdegelijke auto’s, daar niet van, maar weinig opwindends. Alleen de Golf GTI bracht wat leven in het o zo functioneel georiënteerde gamma, maar was voor de leek uiterlijk amper te onderscheiden van de Golf TDI’s die je op elke straathoek ziet.

Toch is het voor een merk dat jonge bestuurders wil aanspreken enorm belangrijk om een echt sportief model in de rangen te hebben. Kijk bijvoorbeeld naar Nissan, dat voornamelijk offroaders en stadsautootjes produceert, maar met de 350Z en de GT-R wel toevallig twee van de beste sportwagens van de laatste jaren in de brochure heeft staan. Subaru doet hetzelfde met de WRX STi, Mitsubishi met de Evo en Opel met de GT – terwijl de rest van hun gamma, net als bij Volkswagen, toch vooral uitblinkt in rationele functionaliteit. Maar in de ogen van jongeren en autofreaks levert het hen wel een behoorlijke imagoboost op.

Volkswagen heeft dit inmiddels ook begrepen en heeft daarom de Scirocco, de befaamde coupé uit de jaren tachtig, nieuw leven ingeblazen. Eerlijk is eerlijk: hij ziet er een pak stoerder uit dan de Golf met wie hij zijn basis deelt. Maar snijdt VW hiermee niet in eigen vel? De Scirocco 2.0 TSi – het huidige topmodel – levert met zijn 200 pk bijna net zo veel power als de nieuwe Golf GTI. Beiden gaan dan ook exact even snel naar honderd (in 7,2 seconden) en ook de topsnelheden zijn quasi identiek. De Duitsers lijken dus vooral met zichzelf te gaan concurreren.

Volgens de laatste geruchten is er bovendien een hetere Scirocco R20T op komst, die rond de 265 pk zal puren uit het 2.0-turboblok van de Audi S3. Het klassieke sprintje neemt dan nog minder dan zes seconden in beslag, de topsnelheid wordt naar Duitse gewoonte begrensd op 250 km/h. En het goede nieuws gaat voort: volgens insiders zal de R20T voor 80% overeenkomen met de hier afgebeelde R24-racewagen. Denk de voor- en achterspoiler weg en je zou dus al een goed beeld moeten hebben van de nieuweling. Allemaal prima, ware het niet dat de specs een blauwdruk zijn van die van de Golf GTI R, die eind 2009 verwacht wordt.

Net nu Volkswagen dus eindelijk weer een uitstekend sportief model aanbiedt, lijkt het zichzelf de nek om te wringen met een ondoordachte positioneringsstrategie. Misschien ligt het aan mij, maar ik kan plots geen enkele reden meer bedenken om een Golf GTI (R) te kopen…