Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Aan boude statements geen gebrek op deze site, maar vandaag doe ik er nog een schepje bovenop door te stellen dat de BMW Z4 Coupé de knapste tweedeurs is die je voor zinnig geld kan kopen. En met zinnig bedoel ik alles onder de 50.000€ waar de 3.0si met zijn 41.950€ comfortabel in valt. Winkel wat rond en je vindt zelfs twee jaar oude exemplaren voor 27.000€ en minder – exact wat een goed uitgeruste Golf TDI 140 vandaag kost.

Waarom ik de Z4C zoveel esthetische (en zodadelijk ook dynamische) lof toedicht? Omdat het ontwerp van Chris Bangle de perfectie gevaarlijk dicht benadert. Concurrenten als de Brera (dik gat), Scirocco (idem) en 350Z (dito) hebben immers allemaal een minder flatterende kant die de Z4C gewoon ontbreekt. Voorkant? Stijlvol. Zijkant? Gewaagd. Achterkant? Lekker. En dan is er nog de klassieke Kammback (zo genoemd naar de bedenker van de rechte achterkant, Wunibald Kamm) die het achterdak heerlijk in een wipje doet eindigen. Wedden dat ze het daar over 50 jaar nog over hebben?

En dat geldt ook voor de rijkwaliteiten van de 3.0si. Want voor het eerst in de geschiedenis van BMW’s Motorsport Abteilung is het niet de zenuwachtige Z4M maar gebalanceerde 3.0 die met de dynamische lof gaat lopen. Bij de lancering van de 340pk sterke M Coupé vroegen sommige testers zich zelfs hardop af wie er in hemelsnaam 20.000€ extra zou betalen voor een product dat op het eind van de rit minder homogeen overkomt. Maar hoedanook – of u nu voor de 3.0 dan wel voor de M Coupé gaat, ik garandeer dat uw kleinkinderen er nog op zullen kwijlen. Future Classics herken je nu eenmaal in één oogopslag.