Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Meer dan duizend doden vallen er ieder jaar op de Belgische wegen. Vijftien procent daarvan zijn motorrijders, de rest van de gemotoriseerde slachtoffers reed ongetwijfeld rond in een stokoude wagen. Want als we de cijfers van de Europese crashtestorganisatie Euro NCAP mogen geloven, bestaat er geen veiliger plaats om te vertoeven tijdens een ongeval, orkaan of nucleaire oorlog dan een moderne auto.

Tijdens de laatste testsessies van het jaar verdienden zo maar eventjes acht van de twaalf wagens vijf sterren. De Alfa Romeo Mito, Ford Fiesta, Honda Accord, Opel Insignia, Peugeot 308 CC, Renault Mégane, Volvo XC60 en Volkswagen Golf haalden allen een perfecte score. En dat terwijl Euro NCAP er bij de oprichting in 1997 van uitging dat geen enkele auto ooit aan alle eisen zou kunnen voldoen. Maar is dat plaatje wel volledig?

Gaan we even dieper in de cijfers neuzen, dan merken we al snel dat de topscores alleen verdiend worden op het vlak van de veiligheid van voorinzittenden. Qua bescherming van achterpassagiers scoren de meeste wagens ‘slechts’ drie of vier sterren op vijf, en wat betreft voetgangerveiligheid is de Citroën C6 voorlopig de enige met een volmaakte vier op vier. De overgrote meerderheid blijft daar steken op nul tot twee sterren. Dat staat natuurlijk niet zo mooi in de brochure, dus de marketingjongens die hun auto’s proberen te slijten vermelden alleen de hoge scores voor bescherming van voorinzittenden.

Toch blijft het vreemd dat nagenoeg alle nieuwe wagens zonder problemen door die tests geraken. Op die manier ondergraaft Euro NCAP haar eigen geloofwaardigheid, want er vallen wel degelijk doden en gewonden in die auto’s. De oorzaak lijkt eerder te liggen bij het feit dat de testen te beperkt zijn geworden. Daarom heeft de organisatie besloten om vanaf volgend jaar de resultaten van een whiplashtest mee te verrekenen in het eindcijfer voor passagiersveiligheid. Dat zou wel eens voor verrassingen kunnen zorgen, want van de vijfentwintig tot nu toe geteste wagens zijn er maar vijf die een voldoende haalden – aangeduid als groene score. Twaalf kregen oranje, acht rood. En denk niet dat het dan om Chinese rommel gaat: de Citroën C5, Ford Kuga en Peugeot 308 CC bengelen allen onderaan het lijstje.

Veiligheid betekent echter meer dan alleen bescherming bij crashes. Het vermijden van ongevallen is nog veel belangrijker, en van die actieve veiligheidshulpen wil Euro NCAP een vierde beoordelingspijler maken. Zo zullen wagens zonder standaard ESP een topscore voor dit criterium op hun buik mogen schrijven. Welke andere systemen nog getest zullen worden, is nog niet duidelijk, maar de tijd van de vijfsterrenratings lijkt voorlopig wel voorbij. En als Euro NCAP voortaan wat sneller met zijn tijd meegaat, zal dat deze keer hopelijk ook zo blijven.

[Meer info en scores op EuroNCAP.com]