Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ik herinner mij nog goed de eerste keer dat ik een Audi R8 zag. We schrijven zomer 2007 en ondergetekende was in het bezit van een VIP-ticket voor de 1000 km van Spa. Dat betekent: toegang tot de bar bovenop het pitgebouw, een goed zicht op de start/finish en rondwandelen in de paddock zonder angst om door enkele kloeke veiligheidsagenten bij de kraag te worden gevat. Snelle wagens genoeg dus, bijna binnen hand- maar toch zeker binnen oogbereik. Toch had ik meer aandacht voor die ene grijze mus, onopvallend geparkeerd ergens in de catacomben van Francorchamps. Ontdekt dat het een R8 was, fototoestel boven gehaald, de hele race gemist.

Intussen is mijn fascinatie voor Audi’s tweezitter ietwat bekoeld – qua uiterlijk dan toch. Iets met te kleine wielen ofzo, don’t ask. Maar om als nieuwkomer door de autopers de hemel in geprezen te worden en zelfs Porsches de loef af te steken, moet je toch wel van heel goeden huize komen. Voor sommigen is het blijkbaar echter nooit goed genoeg, want de Duitsers komen binnenkort met maar liefst drie nieuwe versies van de R8 op de proppen. Vind je een V8 met 420 pk dus ook wat aan de magere kant, dan kan je binnenkort een nog grotere aanslag op je portefeuille en de wereldolievoorraad plegen met de R8 V10, GT3 en V12 TDI. Details na de sprong.

Audi R8 V10

De R8 V10 krijgt ten opzichte van het originele model twee extra cilinders, waarin de Audi-ingenieurs zo’n 100 extra pk’tjes en Newtonmeters gevonden hebben. Het 5,2 liter FSI-blok levert 525 pk en 530 Nm, goed voor een sprintje naar honderd in 3,9 seconden en een top van 316 km/h. Ter vergelijking: dat is respectievelijk 0,7 seconden en 15 km/h sneller dan de V8-versie, ondanks een meergewicht van 55 kilogram. Wat niet in cijfers te vatten valt, is die unieke V10-soundtrack die we al kennen van de Lamborghini Gallardo. Ook de prijs is helaas vergelijkbaar, reken maar op minstens 150.000 euro van zodra de wagen half 2009 op de markt komt. Blijft de vraag: wil je dat wel betalen voor iets wat in essentie een minder mooie, minder snelle Gallardo is?

Audi R8 GT3

Ook de R8 GT3 maakt gebruik van een tiencilinder, die in dit geval 500 pk via een sequentiële zesbak op het asfalt zet. Het gaat hier echter om een gestripte hardcore raceversie, bedoeld voor privéteams die in GT3-kampioenschappen actief zijn. Dat betekent dat het Quattrosysteem overboord moest gegooid worden, want de reglementen laten alleen achterwielaandrijvers toe. De opsmuk – splitter, spoiler, diffusor – is voor een keer dus uitsluitend functioneel. Coming to a race track near you, fall 2009.

Audi R8 V12 TDI

Ach ja, het moest er ooit van komen. Audi moest zijn dieselsuccessen in Le Mans wel eens gaan verzilveren in de showroom. De TT TDI staat daar al een poosje, binnenkort is het waarschijnlijk de beurt aan de R8. Zij het dan in iets groter formaat, want de mazoutkachel achterin telt twaalf cilinders en een longinhoud van zes liter. Met 500 pk moet hij nauwelijks onderdoen voor de benzineslurpende V10, maar diesels moeten het natuurlijk vooral hebben van hun koppel. Lijkt 1000 Nm je voldoende? Het lanceert de zware V12 TDI in 4,2 seconden naar 100 km/h, met ongetwijfeld een duw in de rug als werd je omvergewalst door alle 500 paarden tegelijk. Benieuwd wat Audi aan het (gebrek aan) geluid gaat doen, en vooral wie ze gaan vinden om dit broeikaseffect op wielen aan te schaffen.