Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Laten we ze eens op een rijtje zetten: Honda stopt met Formule 1 en Amerikaans Superbike, Audi en Porsche trekken zich terug uit de American Le Mans Series en Suzuki stuurt zijn kat naar het volgende seizoen van het World Rally Championship. Duidelijke indicaties dat constructeurs zich tegen de crisis (moeten) indekken, maar lang niet zo ingrijpend als het doembericht dat vanochtend door de ether suizde: Subaru stopt met rallyen.

En dat is ongeveer hetzelfde als Clarkson die Top Gear vaarwel zegt, of Schumacher die zijn stuur aan de haak hangt. Want op een handvol die-hard landbouwers na, bestaat het Subaru-cliënteel exclusief uit rallyfans die zelfs blauw-geel ondergoed dragen – de archetypische Subaru-kleuren zoals gedicteerd door cigarettesponsor 555. Dat niet alleen Burns en McRae er furore maakten maar hun rossen ook aan het gewone publiek doorgesast zagen, moet één van memorabelste meevallers uit de recente octaangeschiedenis zijn.

Dus hoe moet het nu verder? Aan een gematigd tempo volgens Subaru-producent Fuji Heavy Industries (FHI). Het forfait heeft immers alleen betrekking op het peperdure Wereldkampioenschap Rally, en niet op de Groep N-varianten die aan het P-WRC of productiekampioenschap deelnemen. Wat laat vermoeden dat de beslissing van FHI niet alleen door financiële moeilijkheden maar ook door de nakende regelwijziging in het WRC gedicteerd wordt.

Voor 2010 voorziet de FIA immers een wetswijziging die eigen ontwikkelingen van turbo’s, aërodynamica en transmissie overbodig maakt waardoor de realiteitslink met productiemodellen nog dunner wordt dan hij vandaag al met de hatchback-Impreza is. Nog te bedenken dat die carrosserievorm (door menig Imprezionista als heilgschennis ervaren) er kwam om beter te presteren in dat vermaarde wereldkampioenschap…