Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Herinnert u zich het bericht over de M3CSL nog? Daaruit bleek dat BMW weinig soelaas ziet in een uitgeklede 3-Reeks maar des te meer in een opgefokte X6 – hoe contradictorisch dat ook mag klinken. Vier maanden en een resem potente Sports Activity Vehicles later is het zover: de Motorsport Abteilung legt de laatste hand aan de X6M en laat er zelfs een journalist van Autobild mee over de Nordschleife razen. Of ik hier The Lucky Bastard aan toe moet voegen?

Volgens auteur Lars Zühlke in ieder geval wel. Zijn stuk verhaalt dan ook over revolutionaire rijsensaties voor een 2.300 kilo zwaar projectiel. Blijkbaar is M erin geslaagd om de dimensies van de SAV compleet te verloochen dankzij een 550pk sterke biturbo V8 (die volgens de interieurshots dikke 7.500 toeren draait) en een aandrijflijn die eerder achterwiel- dan vierwielaangedreven aandoet. Insiders hebben het zelfs over een rondetijd die de 8:23 van de vorige M3 evenaart – en net daar knelt bij mij de Sparco.

Want wat is eigenlijk het nut van een 5-Reeks op stelten die net even snel is als een 3-Reeks van de vorige generatie? Waarom ettelijke miljoenen spenderen aan een wagen die qua architectuur ongeschikt is om snelle rondetijden te klokken? “Om te bewijzen dat het kán” hoor je de voorstanders dan scanderen, maar wat ze eigenlijk zeggen is dat de M van BMW in dit geval niet meer voor Motosport maar voor Marketing staat. En daar zal ik mij tot het eind van mijn dagen tegen blijven verzetten.

[Foto: Autobild.de]