Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

(Lees ook deel 1: A-C en deel 2: D-J)

Van 17 tot en met 25 januari opent de North American International Auto Show in Detroit zijn deuren voor het grote publiek. De pers kreeg de voorbije dagen al de kans om het nieuwste metaal van dichtbij te bezichtigen. Een indrukwekkende verzameling aan snelle, groene en/of praktische wagens, waarvan we de belangrijkste in een handig alfabetisch overzicht hebben gegoten. Klik door voor deel 3 (K-M).

Lexus HS250h

Alweer een hybride die uiterlijk wel iets weg heeft van een Prius. Deze keer is dat echter geen toeval: de Lexus HS250h is op dezelfde basis gebouwd als de derde generatie van Toyota’s bestseller. Hoewel Lexus al eerder de LS600h op de markt bracht, noemt het deze nieuweling ‘de eerste echte luxehybride’. Dit keer gaat het immers om een volledig apart model, niet om een groene motorisatie van een bestaande wagen. Waarom we liever hierin zouden rondtuffen dan in een Prius? Omdat de HS250h, naast zijn elektromotor, gewoon onbeschaamd een 2,4 liter-viercilinder met 187 pk onder de motorkap heeft. En toch minder verbruikt dat een Smart Fortwo op benzine. Maar die laatste heeft tenminste wel achterwielaandrijving…

Maserati Quattroporte Sport GT S

Maserati’s vierdeurs begint stilaan wat tekenen van ouderdom te vertonen. Met de Quattroporte S had de vierdeurs al een verjongingskuur gekregen, maar blijkbaar was dat nog niet voldoende. De Sport GT S krijgt een nieuwe sportuitlaat mee, die niet alleen beter klinkt, maar ook tien extra pk’tjes uit de 4,7 liter-V8 zuigt. Het totaal komt daarmee op 440 stuks. Een stuggere ophanging, een vernieuwd schakelprogramma en de gebruikelijke dosis carbon moeten het sportieve plaatje compleet maken.

Mercedes BlueZero Trio

Bij Mercedes is groen blijkbaar blauw, want de drie milieuvriendelijke concepten die de Duitsers mee naar Detroit namen, heten officieel het BlueZero Trio. Op onderstaande foto’s naar drie verschillende wagens zoeken is echter vergeefse moeite; ze zien er allemaal precies hetzelfde uit. Het is de inwendige technologie die verschilt: de E-Cell is een oplaadbare elektrische auto, de F-Cell is voorzien van een waterstofgevoede fuel cell die de elektrische motoren van energie voorziet en in de E-Plus neemt de 1000cc-benzinemotor uit de Smart Fortwo die rol op zich. Het ontwerp van de BlueZero, dat duidelijk geïnspireerd is door de Bionic Concept uit 2005, zou op zijn beurt model gaan staan voor de volgende B-klasse.

Mercedes E-klasse

CEO’s en rijke opa’s overal ter wereld staan ongetwijfeld al te popelen, want de nieuwe E-klasse is officieel voorgesteld. Vanaf april is hij leverbaar met een groot gamma aan motoren, die gemiddeld 23 procent zuiniger zijn dan de vorige generatie. Top of the bill wordt natuurlijk weer de E63 AMG met 525 pk onder de motorkap. Alle uitvoeringen met V6 of V8 zijn standaard voorzien van een gerobotiseerde zevenbak en kunnen nu ook uitgerust worden met vierwielaandrijving. En natuurlijk is de E-klasse overladen met slimme veiligheidssnufjes, zoals Attention Assist (tegen indutten), Blind Spot Assist (blinde-hoekcamera), Speed Limit Assist (verkeersbordherkenning) en Night View Assist (nachtkijker). In- en uitstappen moet je naar verluidt wel nog zelf doen.

Mercedes McLaren SLR Stirling Moss

De SLR Stirling Moss – genoemd naar de gevierde Britse racepiloot die 1955 in een Mercedes 300 SLR de Mille Miglia won – is de zwanenzang van de SLR. Hij luidt bovendien het einde in van de samenwerking tussen Mercedes en McLaren, want beide constructeurs gaan zich nu op de ontwikkeling van een eigen supercar toeleggen. Van de 75 te produceren exemplaren komen er twee naar België, en eentje daarvan is al verkocht aan een anonieme rijkaard. Hoewel 350 km/h zonder dak of voorruit een ongelooflijke kick moet geven, vrees ik dat deze uitzonderlijke auto gedoemd is zijn leven in een garage te slijten…

Mini Cabrio

Een nakomertje, de nieuwe Mini Cabrio. Twee jaar na de rest van het gamma heeft BMW eindelijk ook de open versie opgefrist. Hij komt er als Cooper (120 pk), Cooper S (175 pk) en John Cooper Works (211 pk) en is natuurlijk weer tot in de meest absurde details te personaliseren. Een nieuwigheid die standaard op alle versies zit, is de Always Open Timer. Deze teller, die aangeeft hoe lang je al met de kap open hebt gereden, is Mini ten voeten uit: nut nihil, gadgetgehalte through the roof – tenzij je open rijdt, natuurlijk. De boodschap is er echter een naar mijn hart: dat rijden nog steeds fun kan (en moet) zijn.

– Lees verder: deel 1: A-C, deel 2: D-J en deel 4: N-Z