Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Van een sneeuwbaleffect gesproken. De Franse krant Les Echos fantaseert hardop over een nieuwe DS en geen minuut later staat het interweb bol van de wildste geruchten. “Nouvelle Déesse!”, “La 19  revient!” en  “Bertone reinventé” terwijl het  helemaal niet over een nieuw Strijkijzer gaat maar over een premiumreeks die volgende maand op Genève getoond wordt. Tijd voor opheldering.

De C5 en C6 staan bij DRIVR te boek als knapste exponenten van hun segment; niet zozeer om te rijden, maar wel om gesofisticeerd mee te glijden. Aan stijlkwaliteiten ontbreekt het Citroën dus niet nooit, maar toch zien de Parijzenaars hun kans schoon om naar het premiumsegment door te stoten. Daarvoor blazen ze de DS-badge nieuw leven in met een trio luxueuze modellen dat – als de respons op het Salon van Genève goed is – vanaf volgend jaar in productie kan.

Concreet gaat het om een DS3 (2010), DS4 (eind 2010) en DS5 (2011) die zich respectievelijk in de Fiesta-, Focus- en Mondeo-klasse situeren – zij het met een imago dat zelfs Audi voor schut moet zetten. Daarvoor krijgen de DS’en een een aparte stek in de Citroën-showroom en al even aparte prijzen.

En dat stemt me eerlijk gezegd gelukkig. Een retrogekke DS19 (zoals die overal verkeerdelijk voorspeld wordt) zou de mijlpaal die het origineel was immers volledig teniet doen – een cultauto die 50 jaar geleden al meedraaiende koplampen, zelfnivellerende ophanging en een semi-automatische bak had terwijl contemporaine constructeurs er nog altijd extra voor vragen. Benieuwd of de toekomstige DS-reeks op hetzelfde elan verder borduurt.