Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Aston Martin V12 Vantage 1

Aston Martin is een naam die tot de verbeelding spreekt. Stijlvoller dan de Queen en Britser dan black pudding – zelfs al komt het geld tegenwoordig uit Koeweit. Niet voor niets James Bonds favoriete speeltje, een verhouding die begon bij de DB5 maar ook het allereerste Vantage-model aandeed in The Living Daylights (1987). Die V8 Vantage uit 1977 blijft tot op heden een der begeerlijkste Astons, en dat wil wat zeggen. Dankzij zijn top van 274 km/h werd hij destijds gelauwerd als de eerste Britse supercar. Het achtervoegsel ‘Vantage’ betekende overigens gewoon dat het om een potentere versie van de Aston Martin V8 ging, een traditie die later werd voortgezet met de Virage en de DB7. Telkens werd het Vantage-derivaat zo gegeerd dat het na verloop van tijd zijn basismodel uit productie verdrong. Niet zo vreemd dat de Britten in 2005 besloten hun kleinste model maar meteen ‘V8 Vantage’ te dopen – twee begrippen die inmiddels als Yin en Yang bij elkaar lijken te horen. Toch vertrouwden niet alle Vantages op achtcilinders: de DB7 deed het als enige met een dikke V12. Tot nu, tenminste.

Aston Martin V12 Vantage 3

Een titanenwerk moet het geweest zijn, die kolossale 6 liter-V12 in de kleine Vantage proppen. Er kwam zelfs enig verbouwwerk aan het blok bij kijken, dat 517 pk en 570 Nm – respectievelijk 92 en 100 stuks meer dan de V8 – via een aandrijfas uit carbon naar de achterwielen stuurt. Het klassieke spurtje wordt daarmee met een halve seconde aangescherpt tot 4,2 seconden, de top blijft hangen op 305 km/h. Daarmee countert Aston nu definitief de kritiek van journalisten zoals Clarkson dat de V8 pronkerigheid boven prestaties plaatst.

Aston Martin V12 Vantage 2

Toch is dat pauwengedrag er nog niet helemaal uit: het elegante silhouet van de Vantage werd overladen met zogenaamde aërodynamische hulpmiddelen, die gezien de identieke topsnelheid eerder bedoeld zijn om een stoerder uiterlijk te creëren. Sommigen zullen het wellicht graag zien, maar moesten die ridicule luchtopeningen in de motorkap nu echt? Ze zien eruit alsof de tjoener van op de hoek zijn zaag erin gezet heeft. Het is om precies dezelfde reden dat ik – blijkbaar als enige ter wereld – niet gek was van de DBS. Ook die leek net een DB9 die een machocursus had gevolgd bij de lokale pimp daddy. En daar ligt nu net mijn grootste bezwaar tegen de V12 Vantage. Hoe indrukwekkend de wagen ook mag zijn, een Aston hoort klasse uit te stralen. Altijd de gentleman racer, nooit de hooligan. Dat zijn ze in Koeweit blijkbaar toch uit het oog verloren.

Share Button