Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voor de oningewijden: tip-hielen is een kunstje waarbij je tijdens het remmen met je rechtervoet gas geeft om de overgang naar een lagere versnelling zo vloeiend mogelijk te maken (check de illustratieve video in bijlage). Makkelijk is het niet, en behoort daarom tot de heilige graal der vervolmakingsregels die gewone stervelingen van professionele piloten onderscheidt. Tenzij je een Nissan 370Z op voorraad hebt welteverstaan, want die tip-hielt maar al te graag voor zijn baasje. Automatisch en zonder fout.

Systemen die bij deceleratie tussengas geven, zijn al een tijdje op de markt. Met de beperking dat ze totnogtoe altijd aan een semi-automatische bak met stuurflippers werden gekoppeld. Nissan transponeert die technologie nu naar de manuele bak van de 370Z en doopt ze Synchro Rev Control (SRV); een intelligent systeem dat elk terugschakelmanoeuvre van een perfecte dot tussengas voorziet – zelfs van twee naar één waar de transmissie traditioneel het gevoeligst is.

synchrorevcontrol

Stellen dat ik er eerder sceptisch tegenover sta, is dan ook niet gelogen. DRIVRs horen stuurmanskunst te ambiëren beter dan er cash voor te betalen. Ook al zijn de eerste berichten over SRV laaiend enthousiast: “It works absolutely brilliantly. Thanks to sensors in the H-pattern gate, it is impossible to fool the system, as it knows exactly which gear you’re going for, and however fast you shift, it’s got it covered”. Ter info: dit is geen marketingpulp maar een citaat uit Evo Magazine.

Bedenk daarbij dat SRV uitschakelbaar is, en mijn initiële scepticisme is duidelijk ongegrond. Al blijf ik er wel bij dat iedere ambitieuze chauffeur zelf moet leren tip-hielen. Het enige wat je daarvoor nodig hebt, is een manuele versnellingsbak (liefst gekoppeld aan een wagen), een grote parking en veel geduld. Want met de bal van je rechtervoet remmen om ondertussen met je hiel gas te geven en terug te schakelen zonder remdruk te verliezen, daar ben je jaren mee zoet. Dat Nissan al die bewegingen in een klein knopje weet te implementeren, is een technologisch hoogstandje van formaat.

Vliegensvlug tip-hielwerk van Tsuchiya in een Toyota TRD AE-86

Share Button