Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De gustibus et coloribus non est disputandum. En toch is dat precies waartoe ik vandaag wil oproepen, in navolging van enkele van de meest gerenommeerde autodesigners uit de business. Klinkende namen als Gordon Murray (McLaren F1), Giorgetto Giugiaro (Alfa Romeo Brera, BMW M1, Lotus Esprit) en Marcello Gandini (Ferrari Dino, Lamborghini Miura, Lancia Stratos) werden door Classic & Sports Car Magazine, het meest gelezen klassiekertijdschrift ter wereld, uitgenodigd om het beste autodesign ooit te kiezen. En dat bleek geen adembenemende Alfa, fabelachtige Ferrari of legendarische Lambo. De mooiste auto aller tijden is volgens zij die het kunnen weten de Citroën DS.

Citroën DS 3

Een beter moment voor deze erkenning konden de Fransen zich niet wensen, want nog geen week geleden maakten ze kenbaar de mythische naam terug te brengen in drie nieuwe luxemodellen. Dat die een loodzware nalatenschap vertegenwoordigen, moge duidelijk zijn. In 1955 verbaasde de Double Chevron vriend en vijand, toen de DS 19 na 18 jaar geheime ontwikkeling werd voorgesteld op het Autosalon van Parijs. Die eerste dag werden er meteen 12.000 bestellingen geplaatst, en achter de reden is het niet ver zoeken. In een tijd waarin de meeste constructeurs nog niet eens onafhankelijk verende wielen monteerden, introduceerde Citroën een ronduit revolutionair hydropneumatisch systeem – inclusief wijzigbare rijhoogte en zelfnivellering – dat een ongezien rijcomfort paarde aan een uitstekende wegligging. Een wijder spoor en bredere banden vooraan moesten de onderstuurneiging verder onderdrukken, terwijl het dak uit glasvezel het zwaartepunt dichter bij de grond legde.

Citroën DS 1

Hydraulica was niet alleen het sleutelwoord voor de ophanging; ook het remcircuit, de stuurbekrachtiging, de koppeling en zelfs de bediening van de semi-automatische versnellingsbak maakten gebruik van vloeistofdruk. Een geniale vondst, die Citroën meteen stevig op de kaart zette als innovator, aldus Marcello Gandini: “At the time I think it was complete folly, madness from a business and industrial point of view… but it was a really innovative car in 1955. A few people may have thought of all those beautiful ideas, but it was real bravery to implement all of them in one car.”

Citroën DS 2

Toch is niets van dit alles de reden waarom de déesse van bij de eerste aanblik als een godin onthaald werd, toen en nu nog steeds. Daar zit het aërodynamische en stijlvolle design van Flaminio Bertoni voor iets tussen. De man die ook de op zijn zachtst gezegd eigenzinnige 2CV tekende, brak opnieuw met alle conventies en toverde een tijdloos ontwerp uit zijn pen. Of om het met de woorden van Giorgetto Giugiaro te zeggen: “The only example of a car really conceived ‘outside the box’. It is just impossible to imitate.” En dat is precies wat van de DS een icoon heeft gemaakt.

De mooiste auto aller tijden? Tja, smaken verschillen. De jouwe ongetwijfeld ook, dus laat ons in de commentaren gerust weten welke wagen jij op het hoogste schavotje zou geplaatst hebben.