Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Absoluut vijandig gebied daar in Braine l’Alleud. Niet omdat de Kleine Korporaal er twee eeuwen terug zijn laatste Slag vierde, wel omdat de daar residerende constructeur in de nineties en noughties resoluut het groene pad is opgedraaid. Resultaat? Weg Supra, weg Mister two, weg Celica en weg TS-cavalerie. Ter vervanging een reeks meer milieuvriendelijke tuigen waarmee Toyota absoluut ‘s werelds groene nummer één zou worden. Nul voor de sportieve autoliefhebber, één voor de planeet.

gsh5

Toch begint het licht aan het eind van de tunnel weer te fonkelen. Want niet alleen waagde Lexus zich vorig jaar aan een gespierde M3-kopie, ervoor bundelde Toyota de voordelen van het elektrische hybride-verhaal al aan een performante verbrandingsmotor en lepelde het geheel ondertussen in drie top of the line Lexus modellen. Resultaat in deze GS: een obees pakket luxe met een gecombineerde output van 340 paarden, een V6-sound op commando, betere hernemingen dan BMW’s 535d(ieselraket) en – ondanks z’n dubbele ton – moeiteloos in zes seconden tot honderd. En dat alles met een dorst die zo’n 30% lager ligt dan de even performante GS 460 V8. We konden slechter treffen.

Het recept van de GSh? Een 200pk sterke elektromotor gelinkt aan een potige V6 met variabele kleptiming (dual VVTi), directe injectie via 12 injectoren en niet te vergeten: de continue vermogenslevering dankzij een elektronische CVT. Aanzetten zoals het koffieapparaat en teren op instant power bij nul (0!) toeren om hàrd uit de startblokken gekatapulteerd te worden. En toch is het niet zozeer de ordinaire stoplichtspurt die imponeert – de hernemingen doen nòg beter: 80 tot 120 km/u in een luttele 4,7 seconden. Slechts een handvol luxesleeën scoort beter, al krijgen die hun panache dan wel via een vette V8 of een orgie van luchtcompressie toegemeten.

gsh4

Zelfs wanneer er danig geslingerd wordt, staat ons zwaargewicht zijn mannetje. Het variabele stuur voelt niettemin kunstmatig aan en mist bij lagere snelheden wat directheid. Toch doet dat hier weinig afbreuk aan de algehele rijbeleving, want die is – tegen initiële verwachtingen in – best ok te noemen. Grip zonder zorgen, dankzij performant achttienduimsschoeisel, een elektronisch gestuurd dempingssysteem met sportknop en geslaagde bodyroll onderdrukking, een in deze klasse onverwachte fifty-fifty gewichtsverdeling (dank u, batterij!), een sperdifferentieel om de imminente koppelmuur richting asfalt te assisteren en een uiterst geavanceerde reeks acroniemen die samen het stabiliteitsprogramma VDIM uitmaken, dat correct intervenieert. De eCVT-bak kan sequentieel ‘terugschakelen’ door de motorrem via artificiele weerstand stapsgewijs te verhogen; een trukje dat de stabiliteit verhoogt en  achterliggers minder verblindt.

gsh6

Desalniettemin geven de cosmopoliete afstelling en  elektronisch gestuurde demping deze mastodont niet meteen de deugden van een strijkijzer. Voor aanbidders van Frans veercomfort eerder verfoeibaar, voor anderen gedeeltelijk gecompenseerd door die alomtegenwoordige stilte: daarvoor tekenen het gelamineerd glas, meer isolatie dan een moderne cinemazaal en uitlaatkleppen die enerzijds overtollige decibels vroegtijdig in de kiem smoren en anderzijds bij hogere toeren nog een halve sportieve noot laten componeren.

gsh3

L-finesse mag dan nog op de muren van Lexus’ designcentrum getatoeëerd staan, toch doet de halfamerikaanse stijl van de derde GS familie niet meteen watertanden – vooral vanbinnen – waar oubollig platieken houtimitatie en Japanse kunststof nog altijd nineties-Japan vertegenwoordigen. Een suggestieve Kilowatt meter (in plaats van een toerenteller) presenteert dan weer een vleugje Veyron en doet passagiers zich net op tijd schrap zetten. Een duw in de rug kwam nog nooit zo onverwacht…

gsh2

De rest typeert Lexus op zijn best, met een assemblageperfectie die de Duitse drievuldigheid bijna doet blozen, een uitrusting completer dan een vijfsterrenontbijt en allerhande leuke gadgets zoals de achteruitrijcamera met parkeerassistent, de touchscreen energiemonitor of een optionele radargestuurde cruise control. Bovendien verdient de puristische Mark Levinson stereo een speciale vermelding: 7.1 maal beter dan in een doordeweekse middenklasser, punt. Tenslotte wilden de Jappen hun GS nog met enkele Easter eggs zegenen: zo bevindt niet alleen het bedieningspaneel van enkele essentiële functionaliteiten als buitenspiegelverstelling zich in een uitklapbaar vakje links onder het stuurwiel, ook zitten er enkele belangrijke schakelaars verborgen achter de uitschuifbare middenarmsteun… Kuchte er daar iemand ergonomie?

gsh1

Weer terug in onze luie zetel blikken we terug op een geslaagd rendez-vous. Lexus’ groene contradictio in terminis paait immers met rijplezier terwijl de prestaties absoluut niet van de poes zijn. Overgiet dit alles met een sausje genietbare stilte, vermeng met een onberispelijke afwerkingskwaliteit en net op het moment dat je denkt te weten waarom Lexus’ hybride GS zo goed scoort, voeg je er de verbruiksbalans aan toe: gemiddeld minder dan tien liter is zelfs beter dan Fiat Bravo. Helaas wordt dit staaltje spitstechnologie nog steeds overschaduwd door enkele notoire Japanse pijnpunten: een naar hedendaagse Euronormen flauw design, te plastiekerige materialen en houtimitatie waar zelfs bompa’s niet warm van worden. Dat de kofferruimte  kleiner en minder toegankelijk tekent dan die van een doorsnee Golf, is voor velen waarschijnlijk geen bezwaar. Verhuizen doe je immers niet in een slee van meer dan 72.000 Euro.

[Foto’s: Cedric Dervoigne]

Plus Min
+ Verbluffende stilte – Groene tweetonner?
+ Afwerking interieur – Materiaalkeuze interieur
+ Indrukwekkende hernemingen – Kofferruimte gehalveerd door batterij
+ Verbruik van een diesel – Mondiale styling

Weggecijferd

Motor (verbrandingsmotor) 3.5 V6 benzine
Aandrijving Achterwielen
Gecombineerd vermogen 345 pk
Koppel (V6 / Elektro) 368 Nm / 275 Nm
Massa 1865 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,9 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 9,9 l/100 km
Prijs vanaf 62.355 euro
Fiscale PK 18

Verdict

8 op 10