Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als ‘ecologische voetafdruk’ de meest gebruikte milieuterm van 2008 is, dan is ‘regeneratief remmen’ de gedoodverfde kandidaat voor 2009. Zelfs de carbon schijven van F1-bolides moeten binnenkort elektriciteit genereren om Al Gore te sussen en de planeet van overdadige koeienflatulentie te redden. Wat de volgende vraag niet uit de lucht maakt: waarom is er nog niemand op een ander regeneratief onderdeel van wagens gekomen? Bijvoorbeeld één dat oneffenheden in de weg gebruikt om stroom op te wekken? Over aan de freaks van het Massachusetts Institute of Technology.

Laatstejaarsstudenten hebben namelijk uitgedokterd dat er heel wat energie gegenereerd wordt (en momenteel ook verkwanseld) in de ophanging van voertuigen. En dat is mijns inziens een briljante vondst. In die mate zelfs dat ik mij afvraag waarom topingenieurs van dito merken daar nog niet opgekomen zijn. Die zoeken immers nog altijd fractionele winsten in aërodynamische pakketten, banden met lage rolweerstand en de gekende regeneratieve remmen. Leuk op zich, maar lang niet zo performant als de GenShock volgens het MIT.

En die werkt als volgt: via een hydraulisch circuit wordt er vloeistof naar een turbine geleid die aan een generator gelinkt is. Telkens de schokdemper beweegt (en dat is ontelbare keren meer dan er geremd wordt) produceert de generator dus stroom. Op zware transportvoertuigen zou elke shock zo gemiddeld 1 KiloWatt elektriciteit kunnen produceren – oftewel een brandstofbesparing van zomaar even 10%.

Enige nadeel is dat het systeem enkel in combinatie met elektronisch gestuurde dempers werkt, en die zijn quasi onbestaande op zware opleggers. Al heeft dat de producent van Amerikaanse leger-Humvees er niet van weerhouden om de MIT’ers een contract voor 2010 aan te bieden. Met als gevolg dat de studenten volgend jaar op Aruba kunnen rentenieren terwijl de Veyron zich naast de barbecue koel tikt. Clever. Zeer clever.

[Met dank aan Antonio voor de tip]