Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het nummer When You Wasn’t Famous van The Streets al gehoord? Dan is het volgende lijntje ongetwijfeld bekend: “Ahhh see – the thing that’s got it all f*cked up now is camera-phones”. Een waarheid als een koe die ons vandaag toelaat om de allereerste beelden van de nieuwe Renault Mégane III RS (MRS) te tonen. Maar er is meer; dankzij een programmeerfout op de aankondigingswebsite zijn alle details van de derde generatie Mégane RenaultSport nu bekend, van saai spul als de CO2-uitstoot tot intrigerende details als de Renault Sport Display…

renaultmeganers1

  1. De MRS III wordt initieel in twee versies aangeboden: standaard en met een Cup Chassis. Laatstgenoemde verlaagt de koets met 10 mm, voorziet straffere dempers en veren, optionele negentienduimers én een differentieel met beperkte slip om de 250 pk en 340 Nm aan de grond te krijgen. Rijdynamisch zou de Mégane daarmee onderhoudend op circuit en op de weg moeten zijn. Het gemiddelde verbruik klokt af op 8,4 l/100km, de CO2-emissies bij 195 g/km.
  2. Beide versies krijgen een verkorte zesbak en een herziene stuurinrichting terwijl de donkere alu’s (in vier stijlen – twee 18’ers & twee 19’ers) 340 mm grote Brembo’s verhullen. Net als bij de Clio RS is het motorgeluid door een speciaal team onder handen genomen om een unieke sound te produceren. Het ESP is naar goede RS-gewoonte volledig uitschakelbaar.
  3. Binnenin is er keuze tussen stof en leder voor zowel de standaard stoelen als de Recaro’s die beide in twee kleuren te hebben zijn. In tegenstelling tot gewone Méganes is de snelheidsmeter analoog, maar klassieke opties als verwarmde voorstoelen, lichtsensor en dual-zone airco blijven beschikbaar. Wel nieuw is het 3D Sound System door Arkamys en de Carminat Bluetooth DVD die met mp3-compatibiliteit, 6CD-lader en een optioneel 16/9 infoscherm uitpakt.
  4. Een gewichtsopgave is er nog niet, maar volgens insiders zou de MRS III ondanks een gelijkaardige uitrusting lichter zijn dan de Coupé 2.0 TCe die 1395 kg weegt. Ook prijsgewijs is er nog niets bekend, maar verwacht een som in de buurt van 24.000€ en een kleine 1.000 meer voor het Cup Chassis – exclusief Recaro’s.
  5. Rest er enkel nog de bovenvermelde Renault Sport Display die alle vitale organen in de gaten houdt om de bestuurder  – vooral op circuit – te entertainen. Daar dubbelt de display  ook als prestatiemeter met sprint- en rondetijden. Straffer nog: bepaalde motorparameters zouden per knopdruk afgestemd kunnen worden op weg- en weersomstandigheden. Hoegenaamd een echt stukje F1-technologie.

En als kers op de taart: enkele beelden van de gefacelifte Clio RS die eveneens door gsm-fotograaf Zorro op het Franse circuit Paul Ricard gekiekt werden.

renaultcliors

renaultcliors21

[Foto’s: Zorro83 – Info: Renault]