Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als het op Honda’s Insight aankomt, dan verschillen Pieter en ik falikant van mening. Hij vindt het van de Toyota Prius gepikte design “amper het vermelden waard terwijl het gemiddelde verbruik van 4,4 l/100km ook niet naar de Kleenex doet grijpen”. Ik van mijn kant hou het liever bij “de meest zen-achtige auto-ervaring aan deze kant van een escortlimo met champagne”. Gelukkig zijn we het wel eens over het feit dat groene Honda’s niet meteen een vrachtlading aan sensaties voorschotelen. Om maar te zeggen dat je bij iedere rit quasi indommelt van de alomtegenwoordige rust en lethargische prestaties. Maar daar heeft Honda ondertussen iets op gevonden: het boompjesspel.

hondainsight2

Daar waar de Honda Civic IMA twee eenvoudige balkjes op het dashboard heeft om aan te duiden of de elektromotor stroom aan het genereren is (bij het remmen of uitbollen) dan wel de benzinemotor aan het bijstaan is (onder acceleratie), gebruikt de Insight een game-achtige applicatie met vijf boompjes. Elk boompje heeft twee blaadjes die – afhankelijk van je rijstijl – oplichten dan wel uitdoven. Rij dus met geitenwollesokken en je spaart het regenwoud, rij met nomex-kousen en je kapt ze sneller dan een kettingzaag op 102 octaan. Met alle schuldbesef vandien.

hondainsight

Nu weet ik niet hoe het met jullie zit, maar ik heb serieus moeten lachen toen deze ‘innovatie’ op de redactie binnenliep. In de positieve zin omdat het boompjesspel zo sterk Japan ademt met zijn overdreven visuele ingesteldheid, en negatief omdat deze display hard naar psychologische oorlogsvoering neigt. Want wat Honda ons eigenlijk vertelt, is dat ieder inhaalmanoeuvre een groene boom velt terwijl de VTEC-begrenzers in Japan naar hartelust verder roffelen (voor de oningewijden: de laatste jaren houdt Japan échte DRIVR-producten consequent voor zich).

En dat is nu net de dualiteit van Honda die ik niet versta; over-the-top eco-gimmicks aan de ene kant en madder-than-god sensaties aan de andere. Niet dat je mij van dat laatste hoort klagen, maar begrijpen doe ik het met de dag minder.